3. srpna 2010 15:34 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Češi odhodili zábrany. Nebojí se jít za levnějším plynem k jiné firmě

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Češi odhodili zábrany. Nebojí se jít za levnějším plynem k jiné firmě | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Češi odhodili zábrany. Nebojí se jít za levnějším plynem k jiné firmě | foto: Shutterstock

PRAHA Počet domácností, které změnily dodavatele zemního plynu, vzrostl za první pololetí letošního roku meziročně na téměř dvojnásobek. Trend přitom ukazuje, že klienti odcházejí k alternativním prodejcům na úkor hlavních hráčů na trhu. Vyplývá to z údajů Energetického regulačního úřadu (ERÚ).

Češi odcházejí k menším firmám

Největší prodejce plynu v ČR RWE Transgas měl v roce 2008 73procentní podíl na trhu, loni však klesl na 67 procent. Pražská plynárenská měla loni tržní podíl 12,4 procenta, Vemex 9,4 procenta a E.ON 4,3 procenta. Plyn domácnostem nabízejí také ČEZ, Centropol Energy, Bohemia Energy, Energetické Centrum a Levný plyn, který patří do skupiny Lama Investments.

Pohyb na trhu s plynem podle odborníků souvisí s rostoucí konkurencí. "Boj jednotlivých dodavatelů o zákazníka teprve začíná. Výrazně ho rozhýbal vstup nových hráčů na trh," upozornil odborník na energetiku PwC Audit Richard Rezner.

Ze souboje titánů těží zákazníci

Plyn domácnostem začala například nedávno nabízet společnost ČEZ, jejíž hlavním zaměřením je elektřina. Plynárenská skupina RWE naproti tomu od května dodává domácnostem elektřinu. Firmy také lákají zákazníky různými akčními nabídkami, jako je například garantovaná cena energie na určité období nebo oprava plynového kotle zdarma.

Letoš už přešlo k alternativnímu poskytovateli 17 tisíc lidí. Za celý loňský rok změnilo dodavatele plynu celkem 33 tisíc odběratelů. V roce 2008 přešlo k jinému dodavateli plynu jen 596 klientů, z toho 11 domácností.

"Současné dění na trhu s plynem lze přirovnat k situaci před několika lety, kdy se uvolnil telekomunikační trh a jednotliví hráči na trhu museli výrazně investovat do získání nových udržení stávajících zákazníků," dodal Rezner.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




Najdete na Lidovky.cz