5. srpna 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Češi pijou stále víc piva z plechu. Zajímat to začalo i menší pivovary

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Pivo Pilsner Urquell v plechovce. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pivo Pilsner Urquell v plechovce. | foto: Plzeňský Prazdroj

PRAHA Prodej piva v plechovkách závratně roste. Výrobci horečně budují nové stáčecí linky, na jejichž stavbu či modernizaci padne letos v Česku hodně přes půl miliardy korun.

Tento obal zažívá v poslední době výrazný vzestup a prodávat pivo v plechu je už lákavé i pro menší pivovary.

Plzeňský Prazdroj 340 milionů, protivínský Platan ze skupiny Pivovarů Lobkowicz zhruba 130 milionů, sto milionů Svijany. To jsou nejvýznamnější známé letošní investice do stáčení plechovkového piva.

Prodeje piv v Česku podle obalů.

Další pivovary, jako třeba Budějovický Budvar nebo malé Vratislavice, plánují modernizaci či novou výstavbu těchto stáčíren v příštím roce, jiné, jako třeba Staropramen nebo Krušovice ze skupiny Heineken, modernizovaly své plechovkové provozy už předloni.

Zájem o piva v plechu závratně roste. Ještě v roce 2009 se v tomto obalu prodalo 1,2 procenta objemu celkové pivní spotřeby u nás, loni už šest procent a letošní podíl bude ještě vyšší.

Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) se v květnu zvýšil objem prodaného piva v plechovkách meziročně o 50 procent, a v červnu dokonce o 70 procent. Souvisí to nejen s oblibou plechovek díky jejich praktičnosti oproti rozbitným a těžším lahvím, ale i s exportem.

Plechovky místo lahví

„Nedivím se, že pivovary tolik investují do rozšíření tohoto druhu obalu. Pivo v plechovkách má budoucnost, ve světě se jedná o velmi rozšířený způsob prodeje a české pivovary kromě domácího zájmu potřebují zvyšovat kapacity linek i kvůli rostoucímu exportu. Jsou země, které vyžadují výhradně pivo v plechovkách,“ vysvětluje výkonná ředitelka ČSPS Martina Ferencová.

Výrazný nárůst prodeje piva v plechu ovšem neznamená, že by podobným tempem rostl celý trh. Ten naopak stagnuje nebo roste jen mírně – loni se pro představu zvýšila tuzemská spotřeba piva o 1,3 procenta na 16,4 milionu hektolitrů.

Prodej nealko piva v Česku.
Malé vs. veůké pivovary v Česku.

Plechovky tak podle Ferencové ubírají z prodeje především lahvovému pivu, jehož odbyt roky roste, ale loni stagnoval, a částečně také z prodeje sudového piva, který klesá už dlouhodobě.

Plechovky přitom konkurují i dalšímu obalu –PET lahvím, ve kterých se u nás prodal loni dvojnásobek toho co v plechu. Ale piva v plastu už přibývá pomalejším tempem.

Pivovary investují ve velkém

Prazdroj, který zprovoznil nákladem třetiny miliardy korun svou novou plechovkovou linku před měsícem, prodává prostřednictvím plechového obalu už čtrnáct procent své produkce. Nová linka umožní stáčet i do netradičních velikostí – od dvou deci do jednoho litru.

„Kapacita výroby plechovkového piva a dalších nápojů se díky nové investici zvýší téměř o tři čtvrtiny. Populární jsou plechovky zejména v létě, kdy si lidé kupují pivo v těchto obalech na cesty na dovolenou nebo na chaty a chalupy,“ uvedla mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.

Také v protivínském Platanu začali s investicí, která podle informací LN patří k největším v tomto předním podniku skupiny Pivovary Lobkowicz, už loni. Letos na jaře provoz plechovkové linky zahájili. Pivovar ani jeho majitelé, čínská investiční skupina CEFC, však o tom nijak neinformovali.

Ve Svijanech přitom tajnosti s chystanou investicí nedělají. Tento výrazně rostoucí výrobce, který v loňském roce dosáhl v produkci rekordu 625 tisíc hektolitrů, prodává piva v plechu už léta, ale dosud mu je plnil externí dodavatel. „Jedná se o investici zhruba sta milionů korun a s budováním objektu jsme začali v lednu. V říjnu chceme spustit zkušební provoz,“ informoval ředitel svijanského pivovaru Roman Havlík.

Krušovice modernizovaly svou linku v roce 2015, zejména systém balení plechovek. Ve stejném roce investovaly Pivovary Staropramen do rozšíření kapacity své linky sto milionů korun.

  • 4Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na Lidovky.cz