Analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK v posledním čísle časopisu Moderní obchod s odvoláním na průzkum Shopping Monitor uvedl, že zatímco v roce 2007 biopotraviny nakupovalo 33 procent zákazníků, tak předloni jejich podíl klesl na 30 procent a loni na 28 procent. "V letech 2008 a 2009 se i zde projevila tendence k úsporám a podíl těch, kteří nakupují biopotraviny, klesal," podotkl.
Odbyt klesá i v EvropěZpomalení boomu biopotravinového trhu loni zaznamenali výrobci v celé Evropě. Agentura Organic Monitor odhaduje, že celkový meziroční růst spotřeby biopotravin dosáhne v roce 2009 v Evropě dvou až šesti procent a v porovnání s dvoucifernými růsty v předchozích letech zpomalí. |
Rozdíl se je příliš velký
Rozdíl mezi cenou biopotravin a běžných potravin je dle Václavíka v Česku stále příliš velký, lidé jsou proto při jejich nákupu v době nelehké ekonomické situace zdrženlivější. Podle výsledků v říjnu zveřejněného šetření organizace Pro-bio-liga v pražských obchodech cenový rozdíl meziročně vzrostl o 30 procentních bodů a biopotraviny byly o 140 procent dražší než potraviny konvenční.
Zatímco obchodní řetězce, v nichž uspokojuje svou poptávku po bioproduktech většina zákazníků v Česku, razantní propad nepociťují, specializované bioprodejny hlásí meziroční pokles.
Ekonomická recese ovlivnila tuzemský trh s produkty ekologického zemědělství již v závěru roku 2008. Dosažený 40procentní růst tuzemské spotřeby byl předloni o 30 procentních bodů nižší než v roce 2007.