30. prosince 2012 15:33 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Češi stále víc nakupují oblečení přes internet

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Móda, ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Móda, ilustrační foto | foto: Shutterstock

PRAHA Češi se podle Asociace pro elektronickou komerci už naučili nakupovat oblečení po internetu a jejich zájem stále roste. Vliv na to mají příznivé ceny, široký výběr i snadné vyhledávání v e-shopech.

Podle Asociace pro elektronickou komerci letos navíc zesílil trend klasického prodeje oblečení přes internet vzhledem k tomu, že se mu začínají věnovat kromě on-line nákupních klubů se značkovou módou i další e-shopy.

"Nákupní kluby fungovaly v Česku už několik let a rozrůstaly se, protože si nacházely nové zákazníky. Teď ale už móda přichází do klasického internetového prodeje," řekl ředitel APEK Jan Vetyška. Podle posledního panelového výzkumu asociace si oblečení či obuv v posledních dvanácti měsících na internetu zakoupilo 45 procent zákazníků z aktuální internetové populace, ještě v roce 2010 jich bylo 36 procent.

Nejpopulárnější výrobky

  • Nejpopulárnější u značkových prodejů zůstává podle oslovených obchodníků prodej bot, kabelek a doplňků; u dalších e-shopů jsou to trička, mikiny a netradiční velikosti spodního prádla.

Začaly slevy na internetu

Povánoční slevy začaly v internetovém prodeji už před Vánocemi, přičemž některé servery slibují právě u značkové módy až devadesátiprocentní zlevnění. Podle Vetyšky se tím snaží předběhnout kamenné obchody. V celkových předvánočních prodejích po internetu lidé utratili podle prvních odhadů zhruba 17,2 miliardy korun, připomněl.

Z velkých internetových obchodů začal prodávat značkovou módu teprve letos v červnu MALL.cz. Jeho mediální zástupkyně Michala Gregorová tvrdí, že prodeje tohoto sortimentu rostou každý měsíc o desítky procent. "Důležité jsou pro zákazníky dobré fotografie oblečení, jasné označení velikostí a popis, pak samozřejmě i 'jistota', že mohou zboží v případě, že z nějakého důvodu nevyhovuje, obchodníkovi vrátit," uvedla Gregorová.

Ke konci roku zákazníci podle ní dostávají pod stromeček peníze nebo dárkové poukazy, které uplatňují právě v době výprodejů.

ČTĚTE DÁLE

"Všeobecně trend internetového prodeje značkového oblečení na českém trhu z dlouhodobého hlediska stoupá, o čemž svědčí i fakt, že spousta českých e-shopů zařazuje do svého sortimentu módu," dodala manažerka mezinárodního nákupního klubu Fashiondays Štěpánka Vílová. Ten jako skupina pro střední a východní Evropu dosáhl zhruba třech milionů registrovaných zákazníků a v Česku si drží dominantní postavení.

K jeho nejsilnějším konkurentům na tuzemském trhu patří prodejní servery Bigbrands.cz a Stilago.cz. V ČR funguje přes dva tisíce e-shopů, některé nově začaly komunikovat s uživateli také prostřednictvím sociálních sítí.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse