Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Luxusní letenky za půlku. Češi si zvykli létat na místech pro bohaté

Blízký východ

  6:00
PRAHA - Aerolinky nabízejí svá nejpohodlnější místa za dříve nemyslitelné ceny. A Češi na to slyší. Letenky do vyšších tříd si podle statistik prodejců kupují víc než v minulosti – třeba i pro cesty na dovolenou. Do New Yorku a zpět v bussines class můžou letět například za 40 tisíc korun.

Business clas u společnosti Lufthansa. foto: Lufthansa

Místa v první a byznysové třídě už nejsou jen výsadou manažerů a bohatých lidí. Letecké společnosti je nabízejí i s poloviční slevou, což už je pro řadu Čechů zajímavé. Jinak řečeno: za novou, nižší cenu jsou ochotní do luxusu investovat.

„Nárůst cestování ve vyšších třídách je znatelný. Současný trend je úplně odlišný od toho, co platilo dříve. Letenky do luxusnějších kategorií si už zdaleka nepořizují jen bohatí. Letecké společnosti tomu daly zelenou nižšími cenami,“ říká k trendu Josef Trejbal, který vede letenkový server Letuška.cz.

PSALI JSME:

Vysvětlení je snadné. Tradiční aerolinky, jako je Lufthansa či Air France, totiž v cenové nabídce “obyčejných“ míst nedokážou konkurovat nízkonákladovým dopravcům.

Nemůžou se měřit ani se silnými rivaly z Blízkého východu, za nimiž stojí kapitál ropných šejků. Proto reagují slevami na pohodlí a velkými investicemi do úpravy vyšších tříd.

„Letecké společnosti zatraktivnily své nabídky. Speciální ceny letenek do business class jsou v některých případech až o polovinu nižší. Třeba zpáteční letenka do Washingtonu se dá pořídit za 36 350 korun, což je oproti běžné ceně o 26 tisíc korun míň,“ popisuje Věra Janičinová, která ve společnosti Student Agency vede prodej letenek.

Vyzkoušet si business

Podle interních propočtů z firmy stoupl zájem klientů o vyšší než ekonomickou třídu o 6,3 procenta.

To odpovídá i celosvětovému trendu. Mezinárodní asociace letecké dopravy uvádí, že loni vyskočil počet lidí cestujících v sedadlech první a byznysové třídy o 4,2 procenta.

Letadlo A320.

Dá se ale říct, že aerolinky své klienty utrácení za luxus teprve učí. Ideální příležitostí je léto, kdy za jednáními létá míň manažerů a podnikatelů než ve zbytku roku. Dopravci mají volná místa, která se snaží se slevou udat a představit tak “chudším“ pasažérům pohodlnější cestování.

„Příjmy za vyšší třídy nám rostou rychleji než naše celkové tržby. Už neplatí, že v business class letí jen lidé cestující za obdchodem. Tuto třídu si víc než dřív vybírají zákazníci mířící na dovolenou, často i rodiny,“ popisuje český šéf aerolinek Air France – KLM František Šiling. Přesný nárůst cestujících ale firma neuvedla.

Ve speciální nabídce se dají u této společnosti pořídit zpáteční letenky do New Yorku v byznysové kategorii kolem 40 tisíc korun. Air France – KLM tak mimo jiné reagují na svou špatnou ekonomickou kondici. Ještě nedávno šéfové firmy otevřeně hovořili o možném bankrotu.

ČTĚTE TAKÉ:

Mezi propouštěním zaměstnanců a dalšími úsporami se Air France pustila i do úprav víc než dvou tisíc míst ve 44 letadlech Boeing 777. Dohromady šlo o investici za miliardu eur. Výsledkem je například vylepšená ekonomická třída Premium Economy, kterou Air France představila loni v listopadu. Novou podobu má v některých strojích i první třída nazvaná La Premiere.

Nejde o ojedinělou investici. Německá Lufthansa se v příštích několika letech rozhodla vložit do vylepšení luxusu ve svých letadlech dokonce tři miliardy eur.

Největší zájem mezi cestujícími je o business class. Slevy na první třídu jsou k mání také, ale stále jsou míň časté. Přece se jen se stále jedná o pohodlí, které se ostatním kategoriím vymyká.

„First Class je skutečně prémiový produkt a jeho ceny se stále drží poměrně vysoko. I tady je ovšem možné vidět trend klesajících cen,“ dodává Petr Duchek, který vede české zastoupení aerolinek British Airways.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!