23. června 2015 14:45 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Češi snědí zmrzlinu za miliardy. U točené zabírá trik s množstvím

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Zmrzlina. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zmrzlina. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Ať už je točená, nebo kopečková, stojí jedna porce zmrzliny jen pár korun. Na první pohled to není žádný velký byznys. Jenže těch kopečků a porcí se ročně v Česku prodají stovky milionů. A pak už je to podnikání slušné.

Podle odhadů utratí Češi ročně za zmrzlinu až k deseti miliardám korun. 

Jen loni se té balené prodalo podle poradenské společnosti Nielsen v supermarketech a dalších obchodech v tuzemsku přes 33 milionů litrů, celkový obrat tak dosáhl téměř tří miliard korun. 

Hlavní sezona začíná právě nyní, kdy rychle stoupají prodeje i nebaleného studeného osvěžení ve stáncích. Víc než 40 procent zmrzliny se v Česku prodá právě ve formě kopečkové nebo točené.

Tu navíc v poslední době lidé upřednostňují stále víc a proti tomu prodeje balené zmrzliny v obchodech klesají. Oproti roku 2013 se loni její prodej snížil o víc než šest procent, o rok dřív byl podle údajů společnosti Nielsen pokles ještě větší. 

Největším producentům balené zmrzliny, jako jsou Algida koncernu Unilever a Prima společnosti Bidvest v Opavě, se tak pomalu zmenšuje trh.

Naopak řemeslná výroba zmrzliny roste a podobně, jako je tomu u jiných potravin, slyší Češi iv případě této sladkosti stále víc na domácí ruční výrobu. Ostatně i zmrzlina se může vyrábět z kvalitních surovin, mléka, smetany, vanilky nebo třeba ovoce. 

A společnosti, jako jsou například Fruitisimo, 2AD nebo pražské Angelato, sázejí právě na tuto dražší a náročnější výrobu.

Točená? Člověk kupuje hlavně vzduch

Na druhém konci nabídky pak jsou točené zmrzliny z levných strojů, do kterých stačí nasypat prášek za pár set korun, přidat vodu a osvěžení s výrobní cenou v řádu jednotek korun je na světě. 

Takový stroj se dá pronajmout i za pár tisíc korun, a pokud je počasí příznivé, vrátí se investice velmi rychle. 

Navíc prodejci točené zmrzliny často využívají jednoduchý trik takzvaného nášlehu – na první pohled se zdá, že je porce obrovská, ve skutečnosti si ale člověk koupí hlavně vzduch.

O miliardách ve „studeném“ byznyse čtěte více v magazínu LN Index, který vychází v pondělí 29. června.

  • 4Diskuse