Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Češi už 25 let nakupují v supermarketech. Zůstali u rohlíků, jedí víc ovoce

Ekonomika

  17:30
PRAHA - Obsah nákupního košíku Čechů se v uplynulém čtvrtstoletí změnil. Lidé kupují více minerálek, tropického ovoce či rýže. Tyto statistiky připomněla společnost Ahold, která v Jihlavě před 25 lety otevřela první supermarket v tehdejším Československu. Prodejna přivítala první zákazníky 6. června 1991.

Fronta před supermarketem Mana v roce 1991. foto: Reprofoto Ahold

Na začátku 90. let průměrný Čech vypil přibližně šestnáct litrů minerálních vod za rok, během 25 let toto číslo stouplo až na 55 litrů ročně.

Lidé také mnohem více nakupují tropické ovoce. V minulosti činila průměrná roční spotřeba na hlavu 19 kilogramů, zatímco nyní si průměrný Čech dopřeje 31 kilogramů pomerančů, kiwi či banánů za rok.

Citrony výrazně zdražily. ‚Kyselou cenu‘ způsobují mizící španělské zásoby

Podle Aholdu čeští zákazníci mají rádi novinky. „Díky tomu roste prodej produktů, které před pár lety téměř nikdo neznal. Avokádo, cuketa, lilek, řapíkatý celer nebo dýně jsou tak dnes již běžnými položkami nákupu českého zákazníka,“ uvedla manažerka nákupu sortimentu ovoce a zeleniny řetězce Albert Slavomíra Havlinová.

Vzrostla také obliba těstovin a rýže, které Češi proti roku 1991 zkonzumují téměř dvakrát tolik. Preference se změnily i u masa - oblibu si získalo především kuřecí maso, kterého si lidé dopřejí téměř 25 kilogramů za rok. Naopak stálicemi nákupních košíků jsou rohlíky a chleba.

První MANA byla otevřena v roce 1991.
První supermarket v Česku se jmenoval MANA a patřil nizozemskému Aholdu.

Podle průzkumu společnosti Ahold dnes Češi oproti počátku 90. let v obchodech nejvíce oceňují šíři sortimentu (74 procent), dostupnost zboží (51 procent) a výběr platebních metod (45 procent). Konkrétně možnost platit za nákup nejen v hotovosti nebo kartou, ale také stravenkami, a to i elektronickými, či poukázkami.

Do obchodů dnes zavítá průměrný Čech přibližně dvakrát až třikrát týdně a při výběru potravin je pro něj víc než kdy dříve podstatný zdravý životní styl. Zatímco v minulosti byl tento aspekt rozhodující jen pro pětinu zákazníků, nyní se jím řídí téměř polovina.

Srovnání nákupních zvyklostí Čechů.
Autor: