1. června 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

K benzinu i ‚palivo‘ pro ospalého řidiče. Češi vedou v pití kávy na pumpách

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Doplňkový prodej je pro čerpací stanice čím dál důležitějším zdrojem příjmů | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Doplňkový prodej je pro čerpací stanice čím dál důležitějším zdrojem příjmů | foto: FOTO BENZINA

PRAHA Z čerpacích stanic se s trochou nadsázky postupně stávají nejpočetnější sítě kaváren v Česku. Nevládne tu značka jako třeba Crosscafe s 22 provozovnami po celé republice, ale Benzina. Počet čerpacích stanic, ve kterých nabízí stále kvalitnější kávu z drahých strojů, ať už s dalším potravinářským zbožím, nebo bez, prudce roste.

A prakticky to samé hlásí i další velké pumpařské sítě u nás. Česko je prý v Evropě premiantem v prodeji kávy na pumpách.

„Se čtyřmi stovkami čerpacích stanic jsme největším řetězcem rychlého občerstvení a současně největší kavárnou v Česku,“ holedbá se Pavel Kaidl, mluvčí Unipetrolu, pod který pumpy Benziny spadají. Má evidentně pravdu. Česká největší síť čerpacích stanic čítá celkem 404 pump, z toho 210 funguje s občerstvovacím konceptem Stop Cafe a z nich bude letos stovka inovována do modernějšího hávu. „Investovali jsme do nových samoobslužných dotykových kávovarů, ve kterých nabízíme naši fair-trade kávu míchanou podle speciálního receptu v Belgii,“ dodává Kaidl.

Zatímco tržby z prodeje pohonných hmot rostou Benzině maximálně o deset až 15 procent, tržby z prodeje kávy a dalšího občerstvení o 20 až 30 procent a podle lokality někde až dvojnásobně.

Uvádí se, že průměrně za Česko dosahuje podíl nepalivového, takzvaného „suchého“ zboží (byť se do něj počítají kromě jiného i alkoholické a nealkoholické nápoje) skoro poloviny tržeb.

Česká anomálie

Například pro takovou maďarskou skupinu MOL, které u nás patří 306 z celkem 2000 pump ve 12 zemích, tvoří občerstvení a obecně nepalivové zboží v Česku 40 procent příjmů. „To je víc než v jiných zemích, kde skupina MOL působí. A prodej kávy na stanicích je u vás největší z celé skupiny MOL,“ říká Lars Höglund, viceprezident skupiny MOL pro maloobchod. „Meziročně sledujeme růst prodeje kusů kávy, což určitě výrazně přispívá do nárůstu marže,“ přidává se za MOL v Česku manažer pro maloobchodní prodej v shopech Ivo Velíšek.

Druhý zdejší největší prodejce pohonných hmot vyčíslil, že v Česku prodá v rámci svých gastronomických zařízení Fresh Corner, která má aktuálně na stovce pump u nás, měsíčně milion porcí kávy a přes 80 tisíc litrů mléka do kávy. A kromě toho například také kolem 13 tun pečiva a na 12 tun sendvičů.

Důvody velkého podílu prodeje suchého zboží versus benzinu a nafty jsou v Česku minimálně dva. Jednak lidé si u nás skutečně zvykli nakupovat u pump poměrně hodně kávy a jídla, často je občerstvení jediným důvodem k zastávce na pumpě, a na druhé straně je zdejší hustota kolem 4000 veřejných čerpacích stanic největší v Evropě. Pumpa vychází na každých 13 kilometrů silnic. To však ale znamená, že tu prodá v průměru méně pohonných hmot než jinde v Evropě.

Že Česku patří přední příčky v Evropě v prodeji občerstvení, potravin a dalšího doplňkového zboží, potvrzují i v Shellu, který má u nás 175 stanic. U 64 z nich má pod jednou střechou rozsáhlé prodejny Billa s nabídkou zhruba tisícovky zboží.

Kromě nabídky obyčejné rozpustné kávy do kelímků má Shell leckde čerstvě mletou kávu vlastní značky – deli by Shell. A na všech dálničních a ve vybraných městských pumpách samoobslužné automaty Costa Express s nabídkou, obvyklou v kavárnách značky Costa Coffee.

Jako pošta i lékárna

Shell chce do roku 2025 dosáhnout toho, aby doplňkové zboží a služby tvořily celosvětově nejméně polovinu celkových marží – tedy rozdílu prodejních a nákupních cen. „Střední a východní Evropa včetně České republiky patří z tohoto pohledu k nejrozvinutějším zemím a je naší ambicí tento cíl naplnit,“ tvrdí mluvčí Shellu v Česku Petr Šindler.

V pumpách obecně se už zdaleka nenabízí jen benzin a nafta. Kaidl z Benziny dokonce tvrdí, že časy, kdy řidiči zajížděli k čerpacím stanicím pouze kvůli svému autu, jsou pryč. A tak lze třeba u řady stanic vyzvedávat balíky, objednané v e-shopech, dobíjet mobilní telefony, kupovat léky, nechybí wi-fi.

Pumpaři se v této nabídce předhánějí z jediného důvodu – vzhledem k vysokému počtu benzinek a v Evropě zřejmě rekordní hustotě pump se provozovatelé perou o každého řidiče. Někde nižší cenou, jinde právě zmíněnou nabídkou doplňkových služeb. Spoléhají na to, že když už se motorista zastaví na kávu nebo pro balík, při tom si také natankuje, přestože by u jiné pumpy třeba doplnil palivo levněji.

  • 5Diskuse