Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Češi vybírají za koleje šestkrát méně než Rakousko. A dopravcům ještě zlevní

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Každý rok vyberou správci české železnice okolo čtyř miliard korun od vlakových dopravců. Jde o peníze za použití tratí, které však nepokryjí ani náklady na údržbu či platy zaměstnanců, kteří se o dráhu starají. Oproti Rakousku vybíráme v přepočtu na jeden kilometr šestkrát méně. Od příštího roku navíc poplatky na tuzemské dráze ještě klesnou kvůli podpoře nákladní dopravy. Stát kvůli tomu vybere podle odhadů o více než půl miliardy korun méně.

Ilustrační foto. foto: ČTK

Pro lepší představu: nákladní vlak mezi Brnem a Děčínem přinese do železniční „pokladničky“ 4199 korun. Od příštího roku zaplatí dopravce za tuto soupravu – vezoucí různé druhy zásilek – o 1511 korun méně. To aby měl motivaci tento nepopulární druh nákladu, který zpravidla nezaplní celý vlak, vozit dál a zboží se ještě více nepřesouvalo z kolejí na silnice.

Sazebníky pro nákladní a osobní dopravce se na základě vůle ministerstva dopravy od roku 2018 sjednotí. Cenové kategorie se budou odvíjet mimo jiné od úrovně tratě či hmotnosti soupravy. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) ušetří nejen nákladní dopravci s těžkými vlaky, ale i firmy, které vozí cestující.

Peněz do kolejí teče dost, ale mají smysl? Betonová mafie utápí miliardy, říká Jančura

„Vzhledem k tomu, že naše jednotky jsou velmi lehké, kolem 150 tun bez lidí, dostáváme se tím pádem pod hranici 190 tun pro další pásmo, a budeme mít příští rok nepatrnou úsporu za dopravní cestu,“ říká výkonný ředitel Leo Expressu Peter Köhler.

Ze změny není nijak nadšený Regiojet, konkurent Leo Expressu z trasy Praha-Ostravsko, který jezdí s o něco delšími soupravami. „Je to nastaveno špatně. Chybí sankce za krátké vlaky, respektive motivace za dlouhé,“ říká majitel žlutých vlaků Radim Jančura.

CENY V NOVÉM

  • V roce 2016 vybrala SŽDC od dopravců za užití dopravní cesty 4 095 469 733 Kč, z toho za osobní dopravu 1 957 660 473 Kč.
  • V roce 2018 předpokládá snížení této částky přibližně o 600 milionů korun na 3,5 miliardy.
  • Ke změně systému dochází na základě záměru EU, která v rámci harmonizace jednotného evropského železničního prostoru požaduje stanovení ceny za užití železniční infrastruktury na základě přímých nákladů na opotřebení infrastruktury.
  • Současný systém výpočtu ceny využívá sazby za vlakový kilometr a hrubý tunový kilometr lišící se u nákladní a osobní dopravy. V novém systému pro rok 2018 jsou osobní i nákladní vlaky zpoplatněny stejnou sazbou.
  • V rámci zavedené nové cenové politiky došlo také k přepracování kategorizace tratí. Současné kategorie ECR (evropské, celostátní a regionální) budou rozděleny do nových skupin označených čísly 1 – 5, kdy jednička představuje tratě s nejlepšími technickými parametry.

Zdroj: SŽDC

Obecně platí, že nový výpočet má pomoci především nákladní dopravě. Ze 600 milionů „úspor“ si právě firmy z tohoto segmentu ukrojí 85 procent. U nich totiž například chybí vůle vozit takzvané jednotlivé zásilky, což je dlouhodobě prodělečná aktivita. Naložit vlak různým druhem zboží je logisticky náročnější i méně rentabilní než napojit za lokomotivu jen vagony s uhlím. „Máme ambici podporovat přesun na železniční dopravní cestu,“ říká k nové slevě mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Zmíněný výpadek ve výši zhruba 600 milionů korun bude správcům železnice kompenzovat Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

Ve srovnání s okolními zeměmi je Česko už dnes nejlevnější. Loni vybrala SŽDC za jeden kilometr v průměru zhruba 430 tisíc korun. Slováci přitom inkasují bezmála dvojnásobek, Rakušané šestinásobek a německý správce dostane i osmkrát více.

Pravda je taková, že každá země je jiná, má jiné podmínky. Například velkou část české sítě tvoří regionální tratě, které jsou méně „výdělečné“ než páteřní trasy v Německu. Tamní dopravci mají větší motivaci je využívat a vyplatí se jim připlatit si. Podobná situace je ovšem i v Rakousku, které je možné s Českem více srovnávat. Tam vyberou správci železnice ročně za jeden kilometr trati zhruba 2,8 milionu korun.

Investice do rozvoje železniční dopravní cesty.

„Rozdílný výběr mezi námi a Rakouskem spočívá mimo jiné v základní ceně za užití dopravní cesty. Vyskytují se tam nákladově náročnější vysokorychlostní tratě, rakouská strana má také vyšší náklady na materiál nebo mzdy,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Zarážející je však rozdíl oproti Slovensku, jehož železniční síť je oproti Česku třetinová. Tamní správce kolejí ŽSR vybere ročně v průměru za kilometr kolem 760 tisíc korun. Celkově v přepočtu zhruba 2,8 miliardy korun.

„Pokud za pomoci hrubých odhadů zprůměrujeme údaje nákladní a osobní dopravy v Česku a přepočteme je měnovým kursem, vyjde nám, že ve složce vlakových kilometrů (ujetá vzdálenost – pozn. red.) jsou slovenské ceny zhruba o 90 procent vyšší než české, zatímco ceny ve složce hrubých tunových kilometrů (odráží hmotnost vlaku – pozn. red.) jsou naopak o 10 procent nižší než české. Dá se tedy shrnout, že na Slovensku zaplatí manažeru infrastruktury více dopravci, zatímco v Česku mu to dorovnává stát na dotacích,“ srovnává oba trhy dopravní expert Emanuel Šíp, který v minulosti mimo jiné působil jako šéf Českých drah.

Chystaná změna by měla nepoměr ve výpočtech vyrovnat.

KOLIK VYBÍRAJÍ SOUSEDÉ:

Vybrané poplatky za dopravní cestu pro rok 2015 přepočtené na 1 kilometr trati v dané zemi.

  • Česko 459 tis. Kč
  • Polsko 702 tis. Kč
  • Slovensko 756 tis. Kč
  • Rakousko 2,8 mil. Kč
  • Německo 3,9 mil. Kč
Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...