Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Češi zaplatí v Německu vlečku k naftě. Stát to bude až 10 milionů, odhadl Strabag

Evropa

  10:10
PRAHA/KRAILLING - Čeští správci rezerv dostali odhad od stavební firmy Strabag odhad, kolik bude stát oprava železniční vlečky, která je nutná pro odvoz české nafty ze skladu v německém Kraillingu. Práce vyjdou až na deset milionů korun, spočítala stavební firma Strabag.

Areál firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu. Dřívě sloužil vojenským účelům, dnes je v něm mimo jiné podzemní nádrž na skladování paliva. foto: SSHR

Češi dostali v únoru svolení k odvozu paliva ze státních strategických zásob, které v Německu zadržoval insolvenční správce firmy Viktoriagruppe, který pro stát naftu ochraňoval. Musí to však stihnout do 30. dubna.

Navíc správce minulý týden oznámil, že sklad v Kraillingu v rámci konkursního řízení v nejbližší době prodá. To znamená, že Češi budou muset o odvozu nafty a provedení opravy rozbité vlečky jednat s novým majitelem areálu, který leží nedaleko Mnichova.

Německý správce 'šikanuje' Česko kvůli naftě: Zaplaťte zálohu a všechny náklady

„Jedu do Kraillingu. Potřebuji s Möllenem projednat podmínky, aby případný prodej areálu nenarušil opravu vlečky a odvoz nafty do ČR,“ napsal na svůj twitterový účet ve středu ráno předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr.

Zároveň má v kapse odhad firmy Strabag, která podle všeho dostane zakázku na opravu německých kolejí bez otevřené soutěže. Aby byla aspoň nějaká šance, že se odvoz do konce dubna stihne.

„Máme předběžný odhad: oprava vlečky v Kraillingu bude stát zhruba 8,5 - 10 mil. Kč bez DPH a zabere tři týdny,“ uvedl Švagr.

Areál v Kraillingu a insolvenční správce firmy Viktoriagruppe Mirko Möllen.
Areál firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu. Dřívě sloužil vojenským...

Před dvěma týdny uzavřel konkursní správce Mirko Möllen podávání nabídek na prodej areálu v Kraillingu. Šéf české správy rezerv tak ve středu mimo jiné bude s Möllenem řešit, jak příchod nového změní pravidla transportu české nafty za 1,2 miliardy.

Od roku 2010 si jim v Kraillingu nechával český stát ochraňovat firmou Viktoriagruppe, která se v prosinci roku 2014 sama poslala do insolvence. Státu dluží na daních, smluvních pokutách či jiných platbách zhruba 600 milionů korun.

PŘÍPAD VIKTORIAGRUPPE

  • Viktoriagruppe pro Správu státních hmotných rezerv (SSHR) od roku 2004 zajišťovala skladování a obměnu části nafty, kterou musí mít Česko k dispozici pro krizové situace.
  • Zásoby uložené u Viktoriagruppe byly zhruba na dva a půl dne. Česko musí podle nařízení EU držet zásoby minimálně na 90 dní.
  • Kvůli finančním problémům firmy na podzim odvezla SSHR zásoby nafty ze tří českých skladů Viktoriagruppe. Od roku 2010 měla navíc firma povoleno skladovat naftu i v německém Kraillingu.
  • Firma se v prosinci sama poslala do úpadku. Insolvenční správce Mirko Möllen následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva.
  • Do současné doby české pohledávky - zahrnující i nároky českých celníků a finanční správy - neuznal. Dohromady je to zhruba 1,8 miliardy korun.
  • V listopadu rozhodl arbitrážní soudo sporu dvou někdejších společníků ve firmě Viktoriagruppe: Rostislava Haláška a Petra Malého.
  • Podle verdiktu je majitelem firmy Halášek a firma Cioltit, Malý prý akcie získal na neoprávněné.
  • Cilotit už oficiálně oslovil stát s nabídkou o spolupráci. Plánuje také zpochybnit některé kroky insolvenčního správce.
  • V únoru povolil správce odvoz české nafty. Dal jí na to ale termín do 30. dubna 2016.
  • Zároveň nepotvrdil vlastnictví českého státu a nevzdal se možnosti následně vymáhat palivo soudně.
  • V březnu pak SSHR oznámil, že plánuje sklad v Kraillingu v nejbližší době prodat.
Autor: