Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Česká desková hra Dostihy a sázky se dočká nové, rychlejší verze

Ekonomika

  18:00
PRAHA - České deskové hry Dostihy a sázky se za více než 30 let existence prodalo 2,5 milionu kusů. Společnost Dino Toys nyní přichází s novou edicí - Dostihy a sázky Rychlá dráha. Hra vychází z původních herních principů, ale má dynamičtější pravidla i strategické prvky, herní čas bude poloviční.

Dostihy a sázky se dočkají po 34 letech nové verze. foto: Dino Toys

Nejúspěšnější deskové hry na světě, Monopoly, která se na českém trhu začala prodávat až po roce 1989, se celosvětově dosud prodalo přes 300 milionů kusů. Hry Člověče, nezlob se, která se sériově vyrábí přes 100 let, se na celém světě prodalo přes 60 milionů kusů.

Ročně se u nás prodá 20 000 kusů

Dostihy a sázky patří mezi nejoblíbenější deskové hry v Česku, ročně se prodá kolem 20 000 kusů. Podle údajů e-shopu Alza.cz se hra drží na třetím místě v prodejích deskových her. První jsou Monopoly Junior - Ledové království a na druhém je hra Carcassonne.

Desková hra Dostihy a sázky se na pulty obchodů dostala v roce 1984. Deník Rudé právo tehdy hru odsoudil a zkritizoval. Poukázal na kapitalistické praktiky a nerespektování socialistické morálky. Článek však paradoxně zapůsobil opačně a vyvolal u lidí obrovský zájem. Tiskárna ani nestačila tak vysokou poptávku pokrýt. Kapacitně mohla totiž vyrobit pouze 7000 kusů za měsíc. Dostihy a sázky se staly podpultovým zbožím. Lidé, kteří si je nemohli koupit, překreslovali herní plán na papír a vyráběli si své vlastní.

Během 34 let prošla hra několika inovacemi. Jak se zlepšovaly výrobní technologie, tak se měnilo grafické zpracování a vybavení hry. V roce 2010 vyšly Dostihy a sázky také ve verzi Junior pro menší děti od pěti let, která se též těší velké oblibě. Princip je stejný jen pravidla zjednodušena a doplněna o zábavné prvky.

Ve hře se objeví nové strategické prvky

„V nové hře se hráči pohybují po známém herním plánu pomocí dvou kostek, tudíž rychleji a průchod startem je mnohem záludnější. Mění se i způsob získávání koní, aby všichni hráči měli možnost zakoupit ty nejlepší koně i v případě, že zrovna minuli políčko s fialovou stájí,“ uvedl ředitel společnosti Dino Toys Jan Šlemín. Do hry jsou přidány i strategické prvky, aby hráči mohli ovlivnit její průběh a nebyli odkázáni čistě na náhodu.

Z deskové hry bez příběhu vznikne film. Sony koupila práva na Osadníky z Katanu

V deskových hrách je podle marketingové ředitelky hračkářství Bambule, Sparkys a HM Studio Jany Krčkové současným trendem propojení on-line a off-line verzí her, interaktivita, časová nenáročnost a rychlost hry. „Optimálně by jedna hra neměla zabrat více než 20 minut času. Proto je tak populární například hra Word Slovní labyrint, kdy jedna hra netrvá déle než 15 minut, je taktická, dynamická a díky nekonečnému množství kombinací herního pole nikdy neomrzí,“ uvedla Krčková.

Dostihy a sázky jsou podle ní stále evergreenem, když určitou roli v tomto hraje i sentiment - hráli ji rodiče, když byli malí a pořizují ji i dnes svým dětem. Do první pětky nejprodávanějších her patří v Bambuli společenská hra s písmenky Word Slovní Labyrint, Dobyvatel, Země - Město, Discovery Paleontologie a Discovery Egypotologie.

Rodinnou českou firmu Dino Toys se sídlem v Mnichově Hradišti založil v roce 1993 autor hry Dostihy a sázky Ladislav Mareš. Dnes je největším českým výrobcem hračkářského sortimentu. Skupina vyrábí vedle svých nelicenčních výrobků i vlastní produkty v licenci Walt Disney, Krtečka od Zdeňka Millera nebo postavičky známé z večerníčků České televize.

Autor:

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Administrativní pracovník

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Praha