Metallica je první rockovou skupinou, která kvůli zneužívání svého názvu pro výrobky v ČR veřejně vystoupila. Tuzemští podnikatelé si totiž pro svoje výrobky zaregistrovali i další názvy světově proslulých skupin.
"Účelem bylo těžit ze světové známosti uznávané a velmi populární metalové hudební skupiny o stejném názvu Metallica," řekl serveru předseda Úřadu průmyslového vlastnictví Josef Kratochvíl. Dodal, že lidé by si mohli myslet, že jde o výrobky, které vznikly se souhlasem skupiny. Zároveň konstatoval, že čeští podnikatelé chtěli pro sebe značku Metallica hlavně kvůli nalákání zákazníků a výdělku. Jak uvedl server, úřad si nechal předložit na 11 důkazů, které potvrzují světovou proslulost skupiny, a to včetně seznamu devíti cen Grammy, které skupina získala.
Podle úřadu si čeští podnikatelé nechali registrovat 18 ochranných známek tvořených názvy metalových a rockových hudebních skupin. Na rozdíl od značky Metallica ale zatím ostatní známky platí, hudebníci proti nim neprotestovali, uvedl Aktuálně.cz. Proti ochraně značky Metallica pro české mikiny, trička a další výrobky vystoupil bubeník skupiny Lars Ulrich, který ve sporu zastupoval ostatní členy skupiny. Zdůraznil, že Metallica je známá po celé Evropě včetně Česka.
Značka, která vydělává v Česku miliony
"Přihláška ochranné známky nebyla podána v dobré víře, nýbrž s úmyslem těžit ze známosti a popularity hudební skupiny Metallica," uvedl Ulrich v návrhu na vymazání značky.
Značka Metallica patří mezi nejhodnotnější hudební značky. Jenom v minulém roce skupina vydělala při turné v Severní Americe přes 53 milionů dolarů (asi 965 milionů korun), což ji zařadilo mezi deset nejlépe vydělávajících hudebníků.
Metallica prodala v Česku přes 20 tisíc nahrávek svého posledního alba Death Magnetic. To se v tuzemsku stalo druhou nejúspěšnější zahraniční deskou roku 2008. Před dvěma lety skupina při svém pátém koncertu v ČR vyprodala stadion Slavie v pražském Edenu, kam podle pořádající agentury Live Nation dorazilo 35 tisíc lidí.