Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Česká mládež má nové idoly: Dobře vydělávající Youtubery sledují statisíce mladých

Média

  16:09
Nezpívají, nehrají ve filmech ani nevystupují v televizi, přesto po nich náctiletí šílí. Kdo jsou a kde se vzali youtubeři, noví hrdinové mladé generace?

Lucie a Nicole Ehrenbergerovy - A Cup of Style foto:  Jan Zatorsky, MAFRA

Je mu teprve sedmnáct let, ale jeho pořad o počítačových hrách i o tom, jaké bylo jeho nejtrapnější rande, či co jej zrovna štve, pravidelně sleduje téměř 133 tisíc diváků. Mnozí pak kupují stejná trička, nosí podobné účesy či volí podobný slovník jako on. Plakáty s jeho tváří si lepí na stěny slečny po celé republice. A kde se objeví, tam na jeho podpis čekají davy fanoušků. Extrovertní student, známý pod pseudonymem Vadak, je jedním z nových idolů mladé generace, které zrodil internetový portál YouTube.

Vadim Tkačenko - Vadak

Vadak

  • Vadim Tkačenko, 17 let
  • Počet odběratelů: 132 969
  • Počet zhlédnutí: 8 654 020
  • Zaměření: zábava, počítačové hry
  • Na YouTube je aktivní od roku 2012, jako vystupující se zúčastnil festivalu Utubering.

Není to však jen Vadak alias Vadim Tkačenko, kdo sesadil z piedestalu pěvecké či herecké vzory, jež poslední desítky let zdobily zdi dětských pokojíčků. Takových teenagerů jsou teď v Česku desítky a starší generace zvyklé na to, že status celebrity po dekády živila televize, se nestačí divit, odkud se ty nové tváře berou.

Kdo jsou a kde se vzali

Boom takzvaných youtuberů, tedy autorů krátkých videí, které publikují na YouTube, nastal v posledních několika měsících, přestože tento globální internetový videoportál funguje už deset let a diváci na něm sledují klipy největších hvězd showbyznysu od Madonny po Karla Gotta, ale právě i amatérská videa obyčejných smrtelníků všech věkových kategorií.

Šanci stát se hvězdou má každý: teenager, vysokoškolák či mladá žena na mateřské. Stačí mít počítač, k němu připojenou kameru, internet a pak už „jen“ osobní kouzlo a disciplínu k tomu, aby svůj „pořad“ na YouTube pravidelně doplňovali o nové a nové epizody. Ostatně většinu videí youtubeři vytvářejí doma v dětském pokojíčku nebo ložnici a k světu promlouvají na pozadí neustlané postele.

Jedni před kamerou hovoří o tom, jak si doma vyrobit pleťovou masku, jiní se na záběrech polévají rozteklou zmrzlinou, ukazují nové kousky ve svém šatníku nebo hrají počítačové hry a radí ostatním, jak na to. Mnozí k šoku svých rodičů mluví také o seriózních tématech a nahlas rozvíjejí úvahy například o svém přístupu k antikoncepci či vyprávějí o tom, jaké měli problémy se sebepřijetím, případně úzkostmi.

A Cup of Style

  • Lucie, 22 let, a Nicole, 20 let, Ehrenbergerovy
  • Počet odběratelů: 57 506
  • Počet zhlédnutí: 7 586 361
  • Zaměření: móda, líčení, cestování, jídlo, zdravý životní styl
  • Blogují od roku 2009, na YouTube jsou aktivní od roku 2010, brzy společně vydají knihu a představí svoji kolekci triček a tašek, vítězky Blogerky roku 2014 v sekci „Fashion“.

Ač se náplň jejich „pořadů“ liší, jedno mají všichni tvůrci společné: pravidelně si jejich příspěvky pouští tisíce až stovky tisíc „diváků“. YouTube u mladé generace jednoznačně vítězí nad klasickými televizními pořady. Podle studie společnosti TNS Aisa se v loňském roce stal YouTube nejsledovanějším médiem ve věkové kategorii do 35 let.

Lucie a Nicole Ehrenbergerovy - A Cup of Style

„Pro generaci lidí mladších dvaceti let je YouTube co do zdroje informací a sociálních kontaktů důležitější než většina jiných médií a v jistém ohledu i než většina sociálních sítí, byť máme tendenci YouTube nechápat jako sociální síť,“ říká mediální odborník a pedagog na Karlově univerzitě Josef Šlerka.

Neobyčejný vliv youtuberů na mladou generaci se v plné síle projevil koncem června na jednodenním festivalu Utubering, který v pražských Letňanech způsobil šílenství podobné tomu, jaké před deseti lety provázelo první řadu televizní pěvecké soutěže SuperStar. 

Hvězdy českého YouTube vykročily z virtuálního světa internetu mezi dvě desítky tisíc svých příznivců, kteří byli pro společnou fotku a podpis ochotni čekat v několikahodinových frontách v dešti nebo uzavřených plastových stanech.

Mezi festivalovými stany tak rodiče doprovázející své náctileté zjistili, proč jejich ratolesti v poslední době tolik utráceli za sladký čaj s barevnými kuličkami na dně, proč si kupovali trička s nápisem „Dnes jsem za rajdu“ či nové počítačové hry: protože o nich mluvili jejích internetoví hrdinové.

Petralovelyhair

  • Petra Vančurová, 32 let
  • Počet odběratelů: 89 391
  • Počet zhlédnutí: 18 358 255
  • Zaměření: líčení, móda
  • Na YouTube je aktivní od roku 2011, provozuje vlastní e-shop s kosmetickými přípravky, vedle toho píše blog, vítězka Blogerky roku 2014 v sekci „beauty“.

Míra ztotožnění diváků a autorů videí je na YouTube nevídaná. Fanoušci si své oblíbené tvůrce přivlastňují a vědí o nich skoro všechno. Znají jméno nejlepšího kamaráda, oblíbenou příchuť popcornu i plány na zbytek léta. Všímají si jeho nálad, posunků i přeměn v pokoji, který vidí v pozadí na záběrech. 

Petra Vančurová - Petralovelyhair

Zatímco televizní celebrity jsou nedostupné a chrání je neprostupná obrazovka, na YouTube lze pod každým videem rozjet s autory diskusi. Youtubeři se stávají reálnými kamarády a fanoušci se dožadují jejich maximální oddanosti. Jakmile autor nezveřejní týden nebo dva nové video, už ho fanoušci na sociálních sítích bombardují zprávami, proč s natáčením skončil.

Bavič Vadak například před nedávnem na své facebookové stránce zveřejnil zprávu, že jede na pohotovost. „Proč nikomu neodpovídáš na otázku, co se ti stalo? Když to nikomu nechceš říct, tak to nepiš na Facebook,“ rozzlobila se jedna z jeho pravidelných divaček poté, co se Vadim na devět hodin odloučil od svých internetových fanoušků. Své „kamarády“ z obrazovky navíc čím dál častěji teenageři vyhledávají i v reálném životě nebo jim alespoň posílají balíčky s dárky a dlouhými dopisy.

Na dětském táboře pro youtubery ve Volyni zemřel nezletilý

Psychologové i sociologové nad novým společenským jevem tápou. Pro většinu z nich je ojedinělá sociální skupina, i vzhledem k neznalosti její tvorby, neuchopitelná. Většina oslovených odborníků tak odmítla fenomén komentovat s tím, že nemají sebemenší tušení, čím se mladá generace díky novým technologiím baví.

Fenomén nicméně nepovažují nezbytně za negativní. „Neviděl bych v tom žádnou velkou senzaci. Vždy byli lidé, kteří ukazovali svaly, dnes akorát ukazují, jak paří (počítačovou hru) Minecraft. Myslím, že to a priori nemusí ubližovat, ale otázkou je spíše, proč to dělají,“ zmínil dětský psycholog Martin Zajíc.

Například sedmnáctiletý Vadak začal s natáčením z potřeby se veřejně prezentovat. „Odjakživa mě bavilo se předvádět. Když jsem zjistil, že existuje YouTube, rozhodl jsem se, že přispěji svými videi a uvidím, kolika lidem se má tvorba bude líbit,“ vysvětlil své důvody. To sestry z pořadu A Cup of Style měly jinou motivaci. „S YouTube jsme začaly před rokem, kdy jsem odjela pracovat do USA přes program Work and Travel. Každodenní vlogy (video příspěvky) byly nejlepší cestou, jak zůstat s našimi čtenáři v kontaktu a pořádně jim ukázat, jak to funguje,“ popsala starší z autorek Lucie.

Podle psychologa Zajíce může může natáčení videí samotným tvůrcům pomoct překonat pocit osamělosti. Fanoušky zas může úspěšný vzor přivést k novým nápadům a chuti na sobě pracovat, zvláště vidí-li, že je jedním z nich.

Zaměstnání: youtuber

Právě bezbřehé oddanosti fanoušků youtubeři vděčí za to, že si ti nejúspěšnější z nich mohou přijít na pohádkové peníze. Ty inkasují díky tomu, že na začátku jednotlivých epizod běží reklama. V jiných případech vydělávají tím, že sami propagují horké novinky třeba kosmetických firem nebo výrobců počítačových her.

V zahraničí, hlavně v anglicky mluvících zemích, si největší hvězdy YouTube přijdou na horentní sumy. Hráč počítačových her a bavič s přezdívkou PewDiePie, jehož sleduje 38 milionů lidí, si za loňský rok vydělal v přepočtu 180 milionů korun. Britská youtuberka, teprve pětadvacetiletá Zoe Suggová vystupující jako Zoella, si koupila dům vedle zpěvačky Adele a se svou knižní prvotinou Online Girl předstihla první díl Harryho Pottera či Padesát odstínů šedi. Nyní pomalu dokončuje druhou knihu. Mladý Američan Tyler Oakley se díky svému úspěchu na internetu dostal až k Baracku Obamovi, s nímž měl možnost si osobně popovídat a s manželkou amerického prezidenta Michelle natočil rozhovor na svůj osobní kanál. I Tylerovi, mladíkovi s modrými, někdy zelenými či fialovými vlasy, na konto ročně přitečou miliony.

Autoři českých videí si sice nepřijdou na tolik peněz, aby se jako jejich vrstevníci v Británii či Americe mohli přestěhovat do několikapatrového luxusního domu, vydělat si na slušné živobytí však dokáže zhruba třicet z nich, takže se z koníčku stává práce na plný úvazek. Díky příjmům z reklamy, spolupráci s výrobci například kosmetiky či oděvů nebo vystupováním na komerčních akcích jim na účty putuje mezi 20 až 100 tisíci korunami měsíčně. Konkrétní příjmy však youtubeři úzkostlivě tají.

A potenciálu českých hvězd YouTube si všimla i agentura Get Boots, která loni začala ty nejsledovanější z nich obchodně zastupovat. Domlouvá jim spolupráci se značkami, shání jim obsazení do reklam a pořadů v tom zastaralém médiu zvaném televize či na společenské akce vedle celebrit, zajišťuje jim také právní servis.

Někteří tvůrci svůj úspěch na YouTube dokázali s pomocí manažerů přetavit v plnění svých dávných snů. Youtuberka Mamalifestyle, která natáčí videa o své rodině a péči o děti, se tak před nedávnem stala moderátorkou, hudebník a bavič Hoggy skupinu Slza dostal na přední místa českých hitparád a jedna z vůbec prvních českých youtuberek věnujících se líčenní Petra Vančurová, známá jako Petralovelyhair, provozuje internetový obchod s kosmetikou, v němž mimo jiné prodává vlastní řadu štětců. A kolik má potenciálních zákazníků? Zhruba 90 tisíc. Přesně tolik lidí pravidelně sleduje její tvorbu.

Řada youtuberů si však záměrně drží odstup a o svůj úspěšný byznys se starají převážně sami. Sesterská dvojice Lucie a Nicole Ehrenbergerových, autorky pořadu A Cup of Style zaměřeného na módu, cestování a zdravý životní styl, pořádají vlastní workshopy o blogování a brzy se jim splní jejich velké přání. Společně vydají svou první knihu a představí vlastní kolekci triček a tašek.

Stranou od skupiny „mainstreamových“ youtuberů se drží také dvaadvacetiletý youtuber Karel, který vystupuje pod pseuodymem FattyPillow. Distanc mezi ním a agenturami je však vzájemný.

FattyPillow

Karel, 22 let (příjmení nechce prozrazovat)

Počet odběratelů: 181 519

Počet zhlédnutí: 26 534 397

Zaměření: zábava, počítačové hry

Na YouTube se registroval teprve v prosinci loňského roku, nejrychleji rostoucí youtuber v Česku co do sledovanosti.

Ačkoli si jeho kanál získal během dvou měsíců tolik fanoušků, co jiní youtubeři sbírali přes dva roky, není FattyPillow pro manažery vhodným klientem. Jeho videa jsou totiž doslova zaplavená vulgárními výrazy, na nichž Karel (příjmení tají kvůli ochraně soukromí) mimo jiné postavil svou image. 

Fattypilow

„Mám jednu z největších sledovaností v České republice a stejně se mi skoro žádní sponzoři ani partneři neozývají. Většinu technických věcí si proto musím kupovat ze svého,“ uvedl. Přesto mu to nevadí, úspěch v podobě nejrychleji rostoucí sledovanosti slaví i bez cizí pomoci. Ačkoli s natáčením videí začal teprve v loňském prosinci, jeho kanál nyní pravidelně sleduje více než 182 tisíc lidí.

Skrytá reklama

Fenomén youtuberů však nepřináší jen příběhy o tom, jak se z obyčejných puberťáků zrodily hvězdy. Nový společenský jev má i svou i stinnou stránku. Už teď vnímavější diváci registrují, že se z některých youtuberů stali jacísi Horstové Fuchsové před amatérskou kamerou. Obsah videí na nejslavnější platformě k jejich sdílení totiž není příliš kontrolovaný, a tak není nic neobvyklého, že divák během desetiminutového haulu, tedy ukázky z posledního nákupu, uvidí téměř nekonečný seznam „skvělých“ produktů od „sympatické“ značky.

Přitom právě úspěch těchto pořadů od začátku spočíval v tom, že se v nich divákům dostávalo skutečných názorů na běžně dostupné výrobky. Věta typu „Tenhle přípravek rozhodně nedoporučuji, mám po něm mastné vlasy a ani moc hezky nevoní“ však postupně z videí mizí.

Namísto toho čím dál častěji zaznívá chvála na šampon konkrétní značky a navíc se opakuje v pořadech hned několika youtuberek, kterým před videi dokonce běží na danou značku reklama. Zdánlivě nevinné povídání o výrobcích tak staví tisíce dětí do postavení příjemců reklamy, kterou často ani nemají šanci rozpoznat. Označení product placement totiž, na rozdíl od televizního vysílání vázaného pevnými pravidly, na internetu chybí.

Youtube slaví výročí. První video se na něm objevilo před deseti lety

Gavlas se však před hlasitou kritikou, že komerční firma manipulují s youtubery i jejich diváky, hájí tím, že je to právě youtuber, kdo má vždy poslední slovo. „On musí být se vším, co říká a ukazuje plně ztotožněný.“ Jinak by prý celé kouzlo autentických pořadů přestalo fungovat, autoři by ztratili diváky a ti by přišli o výdělek.

Kromě toho teenageři ve videích slýchají i řadu vulgarit, někdy dokonce sledují svého idola při tom, jak pije sto panáků piva za určitý časový limit. Jenže Google, provozovatel YouTube, má na mravní výchovu na rozdíl od klasické televize poněkud krátké páky.

Přesto však YouTube zavedl několik pokynů pro svou komunitu. „Podmínky používání služby průběžně aktualizujeme, abychom zajistili co možná nejlepší zkušenost pro všechny účastníky ekosystému. YouTube však vždy byl a nadále zůstává platformou vytvářenou i řízenou svojí komunitou,“ uvedla k tématu mluvčí Google ČR Daniela Chovancová.

Poločas rozpadu

Jak dlouho se může fenomén youtuberů těšit úspěchu a jak dlouho si udržet svou autenticitu, nedokáže nikdo odhadnout. Ani Tomáš Gavlas, jenž pracuje na vzestupu youtuberských hvězd, netuší, kam až se může nový jev mezi mladými rozvinout. Pokud jde o kariéru youtuberů, odhaduje, že u některých vidíme teprve začátek jejich slávy. V budoucnu by kolem každého z nich mohl vzniknout profesionální tým poradců, kteří by se vedle obchodních záležitostí postarali i o celkovou image youtubera – od jeho vizáže, až po vystupování na veřejnosti. Oni sami by se věnovali jen technickému zlepšování svých pořadů.

Je docela dobře možné, že stejně rychle, jak největší hvězdy vystřelily ke slávě, také zapadnou a že okoukané tváře už po pár měsících vymění nováčci. V době, kdy se jména průkopníků české youtuberské scény začala objevovat na veřejnosti, totiž rapidně stoupl počet kanálů na YouTube. 

Jak říká Tomáš Gavlas, poločas rozpadu youtuberů je různý. Dostihnout konkurenci však nebude tak snadné jako před rokem či dvěma. Ale jestli se v něčem odborníci zabývající se fenoménem shodnou, pak na tom, že obliba YouTube jen tak neklesne a že jej zatím nemá co vystřídat.

Český YouTube

  • YouTube měsíčně sleduje 5,6 milionů českých uživatelů.
  • Počet zhlédnutí videí na YouTube dosahuje 700 milionů měsíčně.
  • Alespoň jednou týdně YouTube navštěvuje 70 procent uživatelů tohoto serveru.
  • Ve věkové skupině 15 až 54 let sleduje YouTube více než 8 z 10 lidí.
  • U diváků do 35 let má více než 90procentní zásah.
  • Populární obsah: zahraniční a lokální hudba, talk show a krátká videa různého žánru.
  • Každou minutu přibývá na YouTube 400 hodin video obsahu.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!