Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Česká železnice staví ostošest. Hrozí propadnutí evropských miliard

Evropa

  6:00
PRAHA - Letos by mělo Česko za opravy stanic, mostů či kolejí utratit bezmála 36 miliard korun. Pokud to nestihne do konce roku, může přijít o část peněz, které na tyto stavby tečou z Bruselu. Správa železniční dopravní cesty spoléhá na možnost zaplatit nedokončené projekty z nového operačního programu, který se rozběhne příští rok.

Ilustrační foto. foto: MAFRA: Dan Materna

Na riziko nedočerpání peněz upozorňují oslovení dopravní experti i zástupci Evropské komise. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zatím zůstává v klidu. Tvrdí, že vše (či téměř vše) letos stihne. A pokud ne, peníze získá z jiného programu.

Pohled na současnou situaci vypadá asi takto: firmy, které pro českou železnici pracují, letos prostavěly zhruba 5,7 miliardy korun. Celkem ale musí vystavit faktury za 35,9 miliardy korun, což je suma za projekty zahájené v letošním roce. A to ještě zbývá některé stavební akce dokončit z loňska.

Ošlapné se blíží. Nádraží za miliardy prodáme do konce roku, tvrdí Ťok

Z čísel plyne, že stavbaři budou mít letos napilno. Chystají se například na rozšíření trati mezi Nymburkem a Mladou Boleslaví či na modernizaci stanice v Karlových Varech. Zhruba 94,5 procenta z utracených peněz může přijít Operačního programu Doprava 1 (OPD1). Je však třeba stihnout závěr roku, protože letos zmíněný program končí.

„Pokud nenastanou mimořádnosti u staveb v realizaci a pokud se podaří včas a zdárně ukončit zadávací řízení, která ještě běží, SŽDC je pořád přesvědčena, že objem letošního roku ve výši 35,9 miliardy se podaří buď celý nebo téměř do plné výše vyčerpat,“ vysvětluje Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Možnost propadnutí až desítek miliard korun si společnost spravující tuzemskou železniční infrastrukturu nepřipouští. Tvrdí, že případné nedokončené projekty (některé mají termín zahájení stavby až letos v září) bude možné zaplatit díky takzvanému fázování.

To zjednodušeně řečeno znamená rozdělení železniční stavby na dvě části. Operační program Doprava 1 sice skončí, ale o peníze je možné požádat v rámci stejnojmenného projektu s označením 2. „Způsob fázování našeho projektu jsme s Evropskou komisí dohodli. Komise aktuálně zjednodušila požadavky, které nyní uvádíme do praxe. I to pomůže v bezproblémovém čerpání prostředků,“ předpokládá Jakub Ptačinský.

Brusel: Riziko existuje

Lidovky.cz oslovily Evropskou komisi i experty na železniční dopravu. Ti většinou nejsou tak optimističtí jako SŽDC. A to jak v otázce včasného dokončení staveb, tak i bezproblémovosti využití jiného dotačního programu.

„Dle Evropské komise skutečně existuje riziko nedočerpání (správně „zrušení závazně vyčleněné částky“) Operačního Programu Doprava za období 2007-2013. Hlavní výzvou pro rok 2015 je schválení zásadních projektů,“ říká mluvčí českého zastoupení komise Karolína Kottová.

Železniční trať (ilustrační foto).

Aby došlo k minimalizaci rizika, že se peníze nepodaří včas prostavět, spolupracují experti z Bruselu a českých úřadů ve speciálně zřízené pracovní skupině, která má uskutečnění programu co nejvíce urychlit.

„Je zásadní, aby byl daný projekt součástí priorit i v novém období,“ popisuje Kottová. Komise se podle ní dohodla s českou stranou na novém flexibilnějším přístupu. Ten by měl umožnit dočerpat co nejvíce peněz z dobíhajícího programového období a současně snížit administrativní zátěž při přípravě žádostí a finančním monitorování.

Více napoví Olomouc, říká expert

Že s vyřizováním žádostí a dělením projektů nebude vše úplně snadné, si myslí například dopravní expert Emanuel Šíp, který v minulosti působil mimo jiné jako šéf Českých drah.

„Obě fáze musí být jasně technicky a časově oddělitelné. Je zde i napjaté časové schema, protože řídící orgány by měly do 30. června 2015 předat Evropské komisi seznam velkých projektů, které navrhují rozdělit do fází, a nejpozději do konce roku 2015 zaslat komisi žádost o změnu rozhodnutí. Přitom zatím nebyla zveřejněna metodika, jak mají řídící orgány postupovat,“ vypočítává možné komplikace Emanuel Šíp.

Připomíná také, že fázování bude nesporně znamenat obrovskou administrativní zátěž pro všechny zúčastněné. A dokončení všech stavebních projektů v letošních roce považuje podle svých slov za malý zázrak.

Česko je dopravním skanzenem EU. Nařídí rychlé tratě zákon?

„O reálných možnostech napoví mimo jiné vývoj kolem předpokládaného velkého pilotního projektu pro fázování - rekonstrukce železniční stanice Olomouc,“ doplňuje Šíp.

Na možné problémy s rozdělováním železničních projektů a jejich proplácením upozorňuje i další expert.

„V rámci OPD 2 jsou zcela jiné podmínky, projekt z něj nemusí být automaticky financovatelný. Navíc pokud bylo v původním plánu jej celý platit z OPD 1 a nyní požadujeme jeho fázování, budeme mít v lepším případě proplacenu jen část plánovaných peněz z prvního programu a vždy se tak jedná o určitou finanční ztrátu. Ta by tedy měla být nahrazena jinými projekty, které se do konce OPD 1 stihnou realizovat,“ říká Radim Kamler ze sdružení Za bezpečnou železnici.

Autor:

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...