13. července 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

České brašny míří do globální vsi, do světa se šíří přes Facebook

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Brašnářství Tlustý. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Brašnářství Tlustý. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Praha Projekt, který původně vznikl na podporu pražské dílny Romana Tlustého, se stal firmou s ročním obratem 25 milionů korun. Brašnářství Tlustý a spol. se tehdy vyplatila sázka na sociální sítě, které nyní využívá i k oslovení zákazníků v cizině.

Dílnu vyrábějící brašny a kabelky, jejichž cenovka se pohybuje kolem deseti tisíc korun, by asi v zapadlé ulici v pražských Vršovicích nikdo nehledal. Přesto od roku 2013 obsloužila na 35 tisíc individuálních zákazníků a jejích 25 řemeslníků ročně vyrobí něco mezi deseti až 15 tisíci kožených výrobků. V Česku brašnářství uspělo, nyní chce expandovat do světa. A stejně jako na domácím trhu, tak chce učinit pouze přes internet. Ředitel Ivan Petrův této sázce na sociální sítě věří. „Svět je přece jen globální vesnice,“ věří.

„Učíme se za pochodu a již máme první stovky zákazníků z různých koutů světa. Vše přes Facebook. V angličtině i němčině máme pochopitelně i webové stránky a hlavně servis,“ popisuje dění ve firmě Veronika Kohoutová.

Annanemone prodává oděvy i bytové doplňky ze svých autorských látek zákazníkům z USA, Velké Británie, z Německa, Austrálie nebo Francie.

Česká ruční výroba

Brašnářství Tlustý plánuje i nadále vyrábět pro zahraničí z Vršovic a Česko považuje za strategické místo. „Ono trendem sice je mít designéry a špinavou práci, výrobu odsunout někam na Východ,“ vysvětluje Petrův. „My jdeme přesně proti tomuto trendu.“

Zákazníci si mohou u jednotlivých modelů vybrat barvu usně i podšívky, šití, počet kapes nebo si říci o jiný zajímavý detail. Nejžádanější model je prý takzvaný business messenger, který nosí především mladí gentlemani. Těm se líbí hlavně kombinace koňakové kůže a tmavě modrého prošití. Do takové tašky se vejde 13palcový notebook a jeho cena začíná na 14 tisících korunách. Za aktovku v plné výbavě si firma účtuje 20 tisíc. Záruka je přitom doživotní. Stačí poškozenou tašku poslat do vršovické dílny a řemeslníci výrobek zdarma opraví.

Brašna se skládá ze stovky dílků a její ušití trvá průměrně 15 hodin. Zručnost řemeslníka, který si u Tlustého prý vydělá měsíčně i 30 až 40 tisíc korun čistého, je při práci zásadní. „Uděláte jeden steh špatně, a můžete tašku vyhodit. V textilu to vypářete a jde se dál, jenomže prošití je v kůži vidět,“ upozorňuje Petrův. „Škoda na materiálu je pak až 8000 korun. Kvalitní kůže totiž stojí i sto eur za metr.“

Ačkoli se firma specializuje na módní doplňky, označení módní značka tu slyší neradi. „Neobměňujeme kolekce každou sezonu. Neženeme se na přehlídky a mola,“ tvrdí Kohoutová. „Když si koupíte kvalitní koženou brašnu, nebudete out ani za deset let. Kůže je materiál, který je stálý, a když se o ni dobře pečuje, zůstává stále krásná,“ říká.

Dva roky bez Tlustého

Brašnářství Tlustý a spol. založil Ivan Petrův spolu s Romanem Tlustým v roce 2013. Řemeslník s drobnou opravářskou dílnou si tehdy nevěděl rady s podnikáním a obrátil se na kamaráda, tehdy podnikajícího v IT.

„Všichni nám předpovídali, že zhavarujeme. Říkali, že jsme blázni, že tu jsou plné kontejnery zboží z Číny a z Turecka. Ptali se: Vy chcete v Česku vyrábět vlastní věci z drahých materiálů? Komu to budete prodávat? Přesto se nám to povedlo,“ pochvaluje si dnes Petrův.

Řemeslník, podle něhož se podnik jmenuje, již ale v brašnářství nefiguruje. Pracovní partneři se nedohodli na fungování firmy a před dvěma lety se rozešli. Roman Tlustý dnes provozuje vlastní malou dílnu zaměřenou na výrobky z usně v pražských Nuslích.

  • 1Diskuse