O sedmiprocentním meziročním poklesu dnes informoval server iDnes.cz s odkazem na podklady, které dopravce odeslal na ministerstvo dopravy. Firma čísla nepotvrdila.
"Výsledky za celý rok zatím neznám, odhadoval bych, že oficiálně budou v polovině února," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Dosud nejméně lidí jelo vlaky Českých drah v roce 2003, bylo jich 172 milionů, předloni přepravil dopravce 175,2 milionu lidí.
Půlmiliardová ztrátaZa tři čtvrtletí loňského roku ČD hospodařily s provozní ztrátou ve výši 501 milionů Kč. Ve stejném období 2008 přitom prodělaly celkem 3,2 miliardy korun. Příčinou zlepšení jsou však právě finance od státu. |
Čísla z ministerstva sice ukazují celkové počty cestujících na železnici, tedy včetně pasažérů přepravených jinými dopravci, s ČD však cestuje více než 98 procent lidí, kteří jedou v Česku vlakem.
12 miliardové dotace
Navzdory razantnímu úbytku cestujících však nemusí dráhy utržit z jízdného o tolik méně. Ze statistik totiž vyplývá, že se o tři procenta zvýšila průměrná vzdálenost, kterou cestující vlakem ujedou. Činila necelých 40 kilometrů.
Tržbám za rok 2009, které zatím nejsou známy, zřejmě pomohlo i 65procentní zdražení poplatku za vydání zákaznické In-karty a zvýšení cen všech jízdenek o dvě koruny v prosinci 2008.
Na úhradách za provozování ztrátových vlaků by měly České dráhy od krajů a od ministerstva dopravy za loňský rok dostat přes 12 miliard korun. V přepočtu na jednoho přepraveného cestujícího to činí 74 korun, uvedl server iDnes.cz.