Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

ČD si zajistily rozhovor v prestižním magazínu. Rozčílily konkurenční RegioJet

Ekonomika

  9:30
BRUSEL - Státní dopravce se pokusil zmírnit následky výroků dvou eurokomisařek, které veřejně naznačily spojení Českých drah s nekalou soutěží na domácím trhu. V nejnovějším čísle bruselského vydání prestižního magazínu Politico si koupily prostor, na nějž umístily vlastní PR rozhovor s šéfem ČD Pavlem Krtkem.

Šéf Českých drah Pavel Krtek. foto: Yan Renelt, MAFRA

Ten se mimo jiné snaží vysvětlit roli drah v cenové válce na české železnici. Státní firmu tento mediální prostor - v tištěné verzi i na webu - vyšel na částku v řádu několik set tisíc korun. Proti obsahu rozhovoru už se ostře ohradil konkurenční RegioJet a některá tvrzení v něm označil za nepravdivá.

Evropská komise od loňského podzimu České dráhy vyšetřuje kvůli možnému zneužití dumpingových cen na trase Praha – Ostrava po vstupu soukromé konkurence na tuto linku v roce 2012. Obě firmy, RegioJet i Leo Express, si v Bruselu opakovaně stěžovaly. Sídlo Evropské komise se ostatně v posledních měsících stalo jakýmsi novým bojištěm pro české železniční soky.

Nejsme predátoři, braňte nás před Bruselem. Šéf ČD mobilizoval europoslance

Nyní České dráhy přistoupily k málo používané taktice. Skrze placený prostor se rozhodly představit své názory na tuto kauzu či obecně na státem řízené vpouštění konkurence na českou železnici.

„Komunikace zásadních témat, včetně liberalizace evropského železničního trhu, je automatickou součástí zahraniční agendy. ČD k tomu využívají všechny prostředky, které jako obchodní společnost mají k dispozici,“ vysvětlil mluvčí Radek Joklík důvody, proč se dráhy rozhodly koupit prostor v tištěném magazínu i v jeho on-line verzi. Politico je původem americký týdeník, který má mimo jiné i bruselské vydání.

Přesnou částku, kterou státní dopravce za takzvaný advertorial utratil, ale neuvedl. „Cenu jsme si vyjednali a byla výrazně nižší než ceníková. Dostali jsme se tak na sumu obdobnou jako u českých deníků,“ uvedl Joklík.

Mluví i Leo Express

Podle informací serveru Lidovky.cz se jednalo o částku v řádu nižších stovek tisíc korun. Shodou okolností: v polovině května se na webu Politica objevil i rozhovor s výkonným ředitelem Leo Expressu Peterem Köhlerem, který se mimo jiné dotýkal také údajného predátorského chování Českých drah.

Tento rozhovor však podle jeho slov placený nebyl a jeho načasování do podobné doby jako u Českých drah je podle všeho náhodné.

Printscreen z nejnovějšího vydání týdeníku Politico.

Jde o více než pět let starý případ, kdy státní firma z pozice dominantního hráče na trhu zlevnila jízdné na trase Praha-Ostrava, kde nejprve v roce 2011 začal jezdit soukromý RegioJet a o něco později také Leo Express. Oba dopravci tvrdí, že kvůli tomu v prvních letech prodělávali desítky milionů ročně. Státní dráhy naopak situaci vykládají tak, že ony musely reagovat na agresivní cenovou politiku soukromníků, přesto údajně zůstaly jejich jízdenky stále dražší a nebyly dumpingové.

Vlaky společností Leo Express a ČD.

Téma začalo v Bruselu rezonovat už loni v listopadu, kdy jej otevřela eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová na konferenci Chillin’ Competition konané v Bruselu. „Před několika týdny jsme například zahájili vyšetřování hlavní české železniční společnosti. Podezíráme ji, že si mohla účtovat dumpingové ceny, aby dva soukromé konkurenty vytlačila z trhu,“ popisovala slovinská politička.

On-line magazín Politico pak na konci ledna připomněl také aktivity eurokomisařky pro hospodářskou soutěž Margrete Vestagerové, která v uplynulých měsících otevřela případy železničních společností v Litvě, Portugalsku a právě v Česku.

Proti obsahu vydaného článku už se ohradila konkurence. Podle RegioJetu, s nímž státní dopravce zápolí v Česku, si ČD zaplatily text, v němž předkládají své vidění světa s informacemi, které by v běžném nezávisle vedeném redakčním rozhovoru v této podobě nikdy nemohly vyjít.

„Rozhovor obsahuje řadu záměrných zkreslení, nepravdy a některé podstatné informace zcela zamlčuje. Neuvádí například to, že ČD se řadou konkrétních kroků intenzivně brání jakékoli konkurenci, že čelí další žalobě za poškození konkurenta predátorskými cenami, že dotované vlaky provozují bez výběrových řízení a nezmiňuje ani to, jak právě díky konkurenci dostává český zákazník na železnici mnohem lepší služby za méně peněz, než do příchodu konkurence dostával od monopolních Českých drah,“ ohradil se mluvčí regiojetu Aleš Ondrůj.

Dráhy si za obsahem rozhovoru stojí. Dlouhodobě tvrdí, že své postavení nezneužívaly – tedy že neúčtovaly ceny jízdenek, z nichž by nepokryly ani náklady. V poslední době státní podnik výrazně zvýšil svoji aktivitu v Bruselu. Jeho šéf Pavel Krtek se už na konci loňského roku sešel se zástupci bruselských vyšetřovatelů a snažil se vysvětlit situaci z pohledu ČD.

V únoru pak následovala další cesta do Bruselu během níž se sešel s několika českými europoslanci a požádal je o podporu. „Požádal jsem zúčastněné o větší podporu a hájení zájmů Česka v evropských institucích, abychom jako relativně nová země EU - a zároveň vnímaná jako malá země - nebyli bráni jako snadný mediální cíl při plnění ambic evropských úředníků,“ řekl tehdy Krtek.

Citlivou kauzu tehdy probral s velvyslancem při EU Jaroslavem Zajíčkem nebo s europoslanci Olgou Sehnalovou (ČSSD), Luďkem Niedermayerem (TOP 09), Evženem Tošenovským (ODS) či Stanislavem Polčákem (STAN).

Autor: