ČD žalují pojišťovnu. Odmítá vyplatit desítky milionů za rozdrcené pendolino |
„S obchodními partnery úzce spolupracujeme na spuštění pravidelného provozu. Díky tomu můžeme zahájit ostrý provoz do Drážďan a Lipska bez odkladu hned od prvního dne nového jízdního řádu. Na konci jara pak pojedeme napříč celým Německem až do Hamburku a Kielu,“ prohlásil Miroslav Kupec, člen představenstva ČD.
V současné době trvá cesta z Prahy do Berlína čtyři a půl hodiny s tím, že v Drážďanech musí souprava přepřáhnout na německou lokomotivu, jelikož ČD nemají stroje, které mohou cestovat 200kilometrovou rychlostí.
Po zaškolení německého personálu však nutnost přepřahat odpadne. Cesta z Prahy do Berlína se tak v kombinaci s modernizací části německé dráhy zrychlí na čtyři hodiny a sedm minut. ČD navíc od roku 2020 počítají s dalším zrychlením díky pokračující modernizaci a zvyšování rychlosti na 200 km/h v Německu.
České dráhy nakoupí nové vlaky za 20 miliard korun. Vypíšou sedm soutěží |
České dráhy si deset Vectronů pronajaly na deset let od rakouské společnosti European Locomotive Leasing za 60 milionů eur bez daně (při tehdejším kurzu asi 1,6 miliardy korun).
V současnosti jsou v provozu první dvě lokomotivy, na kterých se na různých trasách v Česku školí strojvedoucí.
Na trasu do Hamburku měly původně vyrazit lokomotivy řady 380 od Škody Transportation přezdívané Emil Zátopek. Ty však nezískaly povolení pro provoz v 200kilometrové rychlosti na německých kolejích, což pro zmiňovanou linku požadovaly tamní dráhy. ČD tak musely lokomotivy nasadit na jiné linky.
ČD si objednaly celkem 20 lokomotiv z Plzně již v roce 2004 za 2,7 miliardy korun. Výrobce však jednotky dodal s několikaletým zpožděním až v roce 2013. Vzniklý spor nakonec řešil rozhodčí soud.
Dopravce po výrobci požadoval penále za pozdní dodávku, Škoda Transportation naopak chtěla doplatek ceny navýšený o úroky. Národní dopravce spor prohrál a musel zaplatit dalších 1,2 miliardy korun.
ČD nejsou první společností, která Vectrony v Česku nasazuje. Několik jich využívá již jejich dceřiná společnost ČD Cargo a ve flotile je má například i Unipetrol Doprava či RegioJet.