Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

České keksy balí japonští roboti. Výrobce müsli Emco chce postavit vlastní fabriku v Alžírsku

Ekonomika

  7:00
HRDLY - Český výrobce müsli zalepil díru po nedostupné pracovní síle nákupem japonských robotů. Nyní rodinná firma Emco atakuje Ameriku bezlepkovými tyčinkami a po ztrátě egyptského trhu chce v Alžírsku postavit vlastní fabriku.

Český výrobce cereálií Emco nasadil v továrně u Litoměřic trojici japonských robotů. foto: Emco

Naskládat kulaté sušenky do plastových krabiček je snadný úkol. Firma Emco ale na tuto pozici v továrně v Hrdlech u Litoměřic měla problém sehnat lidi. Kvůli nedostatku zaměstnanců, který teď trápí většinu firem v Česku, se tak rozhodla investovat 19 milionů korun do tří robotů z Japonska.

Dobu, kdy balík připraví jen roboti, nezažijí ani moje děti, věří šéf logistického centra Amazonu

„Dva z nich jsme již zprovoznili v průběhu května, nyní zprovozňujeme třetí. Je to poměrně vysoká investice, ale pomůže nám v produktivitě,“ tvrdí Martin Jahoda, marketingový ředitel a syn zakladatele firmy.

Roboti tak nahradili asi 20 lidí. Pro ně šlo o nárazovou práci, neboť výrobní linka jede pouze dva dny v měsíci. Pro výrobce tak bylo těžké shánět brigádníky, což řešil agenturními zaměstnanci. Roboti mu ovšem zajistí kontinuitu.

Rusko i sever Afriky

Emco má v Česku dvě továrny –mlýn ve Vřescích u Tábora a továrnu v Hrdlech, kde vzniká 98 procent jejich produkce. Závod v Hrdlech Emco postavilo před čtyřmi lety za čtvrt miliardy korun a zaměstnává v ní na sto lidí.

Dále provozuje továrnu v Rusku, asi 150 kilometrů od Moskvy, a nyní uvažuje o vzniku fabriky v Alžírsku. Trh severní Afriky je prý pro českého výrobce cereálií zajímavou destinací.

„Kupříkladu Maročané mají svou typickou polévku, která je založená na ovesných vločkách. Ale pěstování takových výrobků u nich není. Vše je založeno na dovozu,“ vysvětluje Jahoda. Na marockém trhu je tak nyní Emco jedničkou v prodeji müsli.

Kromě Maroka byl mezi nejdůležitějšími trhy i Egypt, než tamní vláda se záměrem podpořit lokální výrobce omezila dovoz potravin ze zahraničí. Druhý nejsilnější trh tak ze dne na den českému Emcu padl, což pro něj znamenalo ztrátu v řádech jednotek až desítek milionů korun obratu. Dalším cílem je nyní Alžírsko.

Roboti nahradili práci, kterou by muselo dělat asi 20 lidí.

„Tím, že tam budeme sami vyrábět, se vyhneme dovoznímu clu v hodnotě asi 30 procent,“ plánuje Jahoda. „S distributorem nyní řešíme podobu firmy, podíly, rozhodovací pravomoci a další právní záležitosti. To může trvat měsíc, ale také půl roku.“

Do USA bez lepku

Firma působí v pěti desítkách zemí. Největší zákazníkem Emca jsou ale hned po Češích Američané; řetězec Walmart tam zásobí bezlepkovými tyčinkami. Dveře českému výrobci na americký trh otevřela vlastní továrna, která je v Hrdlech oddělená od běžné produkce. Při výrobě se totiž kvůli celiakům (alergikům na lepek) nesmí v provozu míchat suroviny, výrobky ani zaměstnanci.

Nyní totiž trh přeje výrobě tyčinek. Podle Jahody lidi více takzvaně svačinkují. „Model velká snídaně, velký oběd, velká večeře a něco malého mezi tím se rozpadá do něco malého po cestě teď a něco malého po cesta tam,“ popisuje marketingový ředitel.

S takzvanými snacky chce nyní Emco prorazit i v USA. Americký trh je ovšem cereální velmoc s obří konkurencí, navíc podnikaví Američané si prý různé cereální tyčky rádi připraví i sami doma. Jahoda je ale přesvědčen, že velkou konkurenci dokáže Emco porazit efektivní výrobou a vlastním vývojovým oddělením.

Nestlé bude prodávat kávu Starbucksu, zaplatí za to 7,2 miliard dolarů

Na českém trhu konkurují Emcu především nadnárodní společnosti – americký Mondelez, který vyrábí tyčinky pod značkou Opavia, a švýcarské Nestlé se snídaňovými cereáliemi pro děti jako Nesquik, Chocapic či Cini Minis. Právě sladké cereálie pro malé strávníky Emcu zatím v portfoliu chybí. Naopak v müsli, vločkách a v kaších je v Česku jednička.

Emco založil podnikatel Zdeněk Jahoda, který v 90. letech začal dovážet na hladový český trh potravinářské výrobky ze zahraničí, především z Německa. Nejperspektivnější byl právě segment cereálií. První výrobek s logem Emco se objevil na trhu v roce 1994, když se společnost domluvila s německými výrobci na umístění značky na výrobcích.

Předat firmu dětem

S vlastní výrobou začala rodinná firma až roku 1999. Impulzem bylo ukončení spolupráce s výrobcem tyčinek Corny. Dodnes je ale Emco distributorem například nápojů Alpro, těstovin Barilla nebo masových konzerv Tulip.

Rodinnou firmu stále vede Jahoda starší, v budoucnu by ji ovšem měl převzít jeho syn Martin. „Cílem je předat Emco mým dětem,“ plánuje Jahoda mladší. „To je asi jedno ze specifik rodinných firem a jejich výhod, že nemají potřebu být tak agresivní, co se týče růstu z roku na rok. Na rozdíl od korporací, které jsou tlačené různými finančními cíli a zadáními ze strany akcionářů.“

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...