6. července 2017 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

České módní značky sílí. Klobouky, obleky i montérky jdou na dračku

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Pouze pět procent klobouků od firmy Tonak je určeno pro český trh. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pouze pět procent klobouků od firmy Tonak je určeno pro český trh. | foto: Lidovky.cz

PRAHA Česká výroba klobouků a čepic je na vrcholu. V prodejích ji následují pánská společenská konfekce a pracovní oděvy. K tahounům českého oděvního průmyslu tradičně patří trojice společností Tonak, Blažek a Altreva.

Zatímco třebíčský výrobce pracovního oblečení Altreva byl loni v tržbách třetí, světový producent klobouků předběhl formální pánskou módu.

K tradičním produktům Tonaku patří nejen pletená zmijovka, baret a rádiovka, ale i muslimské fezy, židovské klobouky pro ortodoxní klientelu v USA, lodičkové pokrývky hlav pro letušky aerolinek Emirates či buřinky pro peruánské indiánky.

Pouze pět procent klobouků od firmy Tonak je podle předsedkyně představenstva Lenky Urbánkové Jarešové určeno pro český trh.
Pouze pět procent klobouků od firmy Tonak je určeno pro český trh.

„Zásadní trhy pro nás v minulém roce byly USA, v Evropě hlavně Itálie; dále Bolívie, Austrálie a nemohu zapomenout na Nigérii a Senegal,“ vypočítává Lenka Urbánková Jarešová, šéfka představenstva Tonaku.

Klobouky, na něž ročně padne 35 tun králičích kožek od českých a ukrajinských chovatelů, vyváží Tonak do 50 zemí. Většina klobouků vyrobených v Česku ale nakonec nese cizí značku – největší zákazníci jako americký Stetson či italský Borsalino je prodávají pod svým jménem.

S loňskými tržbami 413 milionů korun Tonak dominuje žebříčku největších oděvních firem v Česku, který vydala Asociace textilního – oděvního – kožedělného průmyslu (ATOK).

„Zatímco rok 2015 byl ztrátový více než 21,5 milionu, loňský rok byl ziskový asi šest milionů korun,“ odhaduje Urbánková Jarešová. „Podařilo se nám začít ozdravný proces firmy. Zásadní pro nás bylo ohlédnutí se do historie a návrat k trhům, kde firma posledních pár let nebyla téměř aktivní.“

Oproti roku 2015 loni vzrostly tržby oděvního průmyslu o více než šest procent. „České oděvní firmy se v loňském i letošním roce dokázaly vyrovnat s růstem výrobních nákladů a udržet si trhy,“ hodnotí vývoj výkonný ředitel ATOK Jiří Česal.

Budování značky

„Firmy si také stále více uvědomují, jak je důležité budovat svoji vlastní obchodní značku a nespoléhat se jen na zakázky ze zahraničí. To je určitě pozitivní trend,“ dodal.

V top trojici oděvních podniků následuje Blažek a výrobce pracovních oděvů Altreva.

„Zásadní změnou pro nás byla výměna na postu šéfdesignéra, kterým se stala Jana Kuťková. Svou kolekci pro podzim/zima 2017 představila odborné veřejnosti na jarní edici Mercedes-Benz Prague Fashion Week,“ řekl LN generální ředitel Ladislav Blažek.

Tržby jeho značky se za loňský rok pohybují kolem 412 milionů korun, což je dvouprocentní propad oproti roku 2015. Český výrobce formální pánské módy působí i na slovenském trhu.

Zisky z něj se na celkových tržbách podílejí čtvrtinou. Letos chce Blažek investovat do e-commerce, kde se zaměří na prodej do dalších zemí EU.

Třebíčský výrobce Altreva, který loni ve výrobě překročil jeden milion pracovních oděvů, se kromě českého trhu specializuje na Skandinávii a Balkán. V následujících letech se chtějí majitelé soustředit na Polsko, Rusko nebo Ukrajinu.

„Vrcholem naší produkce je kolekce Multirisk – oblečení, které kombinuje více druhů ochrany. Jeden jediný oděv tak chrání nositele při práci s ohněm i s kyselinami, proti působení elektrického oblouku, disponuje elektrostatickými parametry i vynikající viditelností,“ pochlubil se LN Petr Sedláček, finanční ředitel Altrevy.

Ta v minulém roce utržila 361 milionů korun, meziročně o šest procent více. Ve světové konkurenci se podle Jiřího Česala dokážou z Česka prosadit i tuzemští návrháři a výrobci sportovního oblečení. „Určitě nejsme pupkem módního světa,“ přiznává. „Dokážeme ale vyrobit velmi kvalitní oděvní textilie i oblečení.“

  • 4Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz