Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

České pivo míří do Číny

Ekonomika

  9:13
PRAHA - Od setkání obchodního ředitele Pivovaru Klášter Josefa Špryňara s čínským obchodním radou v České republice uplynul již více než rok a půl, jeho výsledek se může stát v nejbližší budoucnosti inspirací i pro ostatní domácí pivovary.

Pivo. foto: Pivo.Reprofoto

„Hovořili jsme tehdy o obecných obchodních otázkách, přičemž jsme se pozastavili nad zajímavým úkazem,“ vzpomíná Špryňar. „Zatímco do Česka proudí plné kontejnery s čínským zbožím, od nás se vrací kamiony prázdné. Zauvažovali jsme proto, proč by nemohlo v kontejnerech mířících zpět do Číny putovat české pivo.“

Po následující analýze čínského trhu následovala podle Špryňarových slov půlroční kalvárie s čínskými úřady, a od května loňského roku se stal Pivovar Klášter průkopníkem v exportu českého piva na největší světový pivní trh. Během tří dodávek doručil na čínský trh 120 tisíc hektolitrů piva, což představuje téměř 12 procent veškerých exportů pivovaru.

V blízké budoucnosti lze očekávat, že Pivovar Klášter bude mít další následovníky z řad domácích pivovarů.

Českobudějovický Budvar se v současnosti již připravuje ke vstupu na čínský trh, prozradil mluvčí pivovaru Petr Samec. Budvar loni v říjnu vyhrál devítiletý spor s americkým pivovarnickým gigantem Anheuser-Busch o registraci ochranných známek Budějovický Budvar na čínském trhu.

Prazdroj o Číně zatím neuvažuje
Přípravy Budvaru na průlom na čínský trh nesouvisí s ohlášeným záměrem amerického rivala postavit v Číně v příštím roce nový pivovar za 63 milionů korun, který by měl pomoci zdvojnásobit prodej Anheuser-Busch v Číně.

„O prodeji našeho piva v Číně uvažujeme již od roku 1997, kdy jsme čínským úřadům podali žádost o registraci našich ochranných známek,“ řekl Samec.

Největší český pivní exportér Plzeňský Prazdroj zatím podle dostupných informací o expanzi do Číny neuvažuje. Exotickou exportní výzvou se pro něj stal podle sdělení manažera vnějších vztahů pivovaru Marka Hlavici australský trh.

Významnou překážkou pro výraznější rozvoj českého piva na čínský trh zůstává vyšší cenová hladina českých piv.

„Čínští konzumenti piva ještě nedokáží ocenit skutečnou kvalitu piva, a proto za něj zatím nehodlají ani výrazněji utrácet. Pivo zde pijí jen k zahnání žízně,“ prohlásil výkonný ředitel českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Mimořádný růstový potenciál čínského pivního trhu však představuje v dlouhodobějším horizontu výzvu i pro další české pivovary, zdůraznil Veselý.

Ačkoliv průměrný Číňan vypije ročně v průměru pouze 24 litrů piva, zatímco Američan zkonzumuje až 80 litrů a Čech 158 litrů, je Čína od roku 2002 největším světovým pivním trhem. Podle statistik z roku 2004 se v Číně spotřebovalo 308 milionů hektolitrů piva, zatímco na druhém největším světovém trhu v USA spotřeba činila „pouhých“ 232 milionů hektolitrů. Podle odhadů se spotřeba piva v Číně během následujících deseti let více než zdvojnásobí.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...