6. dubna 2007 9:13 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

České pivo míří do Číny

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Pivo. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pivo. | foto: Pivo.Reprofoto

PRAHA Od setkání obchodního ředitele Pivovaru Klášter Josefa Špryňara s čínským obchodním radou v České republice uplynul již více než rok a půl, jeho výsledek se může stát v nejbližší budoucnosti inspirací i pro ostatní domácí pivovary.

„Hovořili jsme tehdy o obecných obchodních otázkách, přičemž jsme se pozastavili nad zajímavým úkazem,“ vzpomíná Špryňar. „Zatímco do Česka proudí plné kontejnery s čínským zbožím, od nás se vrací kamiony prázdné. Zauvažovali jsme proto, proč by nemohlo v kontejnerech mířících zpět do Číny putovat české pivo.“

Po následující analýze čínského trhu následovala podle Špryňarových slov půlroční kalvárie s čínskými úřady, a od května loňského roku se stal Pivovar Klášter průkopníkem v exportu českého piva na největší světový pivní trh. Během tří dodávek doručil na čínský trh 120 tisíc hektolitrů piva, což představuje téměř 12 procent veškerých exportů pivovaru.

V blízké budoucnosti lze očekávat, že Pivovar Klášter bude mít další následovníky z řad domácích pivovarů.

Českobudějovický Budvar se v současnosti již připravuje ke vstupu na čínský trh, prozradil mluvčí pivovaru Petr Samec. Budvar loni v říjnu vyhrál devítiletý spor s americkým pivovarnickým gigantem Anheuser-Busch o registraci ochranných známek Budějovický Budvar na čínském trhu.

Prazdroj o Číně zatím neuvažuje
Přípravy Budvaru na průlom na čínský trh nesouvisí s ohlášeným záměrem amerického rivala postavit v Číně v příštím roce nový pivovar za 63 milionů korun, který by měl pomoci zdvojnásobit prodej Anheuser-Busch v Číně.

„O prodeji našeho piva v Číně uvažujeme již od roku 1997, kdy jsme čínským úřadům podali žádost o registraci našich ochranných známek,“ řekl Samec.

Největší český pivní exportér Plzeňský Prazdroj zatím podle dostupných informací o expanzi do Číny neuvažuje. Exotickou exportní výzvou se pro něj stal podle sdělení manažera vnějších vztahů pivovaru Marka Hlavici australský trh.

Významnou překážkou pro výraznější rozvoj českého piva na čínský trh zůstává vyšší cenová hladina českých piv.

„Čínští konzumenti piva ještě nedokáží ocenit skutečnou kvalitu piva, a proto za něj zatím nehodlají ani výrazněji utrácet. Pivo zde pijí jen k zahnání žízně,“ prohlásil výkonný ředitel českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Mimořádný růstový potenciál čínského pivního trhu však představuje v dlouhodobějším horizontu výzvu i pro další české pivovary, zdůraznil Veselý.

Ačkoliv průměrný Číňan vypije ročně v průměru pouze 24 litrů piva, zatímco Američan zkonzumuje až 80 litrů a Čech 158 litrů, je Čína od roku 2002 největším světovým pivním trhem. Podle statistik z roku 2004 se v Číně spotřebovalo 308 milionů hektolitrů piva, zatímco na druhém největším světovém trhu v USA spotřeba činila „pouhých“ 232 milionů hektolitrů. Podle odhadů se spotřeba piva v Číně během následujících deseti let více než zdvojnásobí.
  • 7Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.