7. května 2008 10:16 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Česko chce koupit podíl v ropovodu z Terstu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 8Diskuse
Ropovody - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ropovody - ilustrační foto. | foto: AFP

Česká republika vyjednává o koupi podílu v ropovodu Tal, který přivádí ropu z italského Terstu do německého Ingolstadtu, odkud ropa míří dál do Česka. Cílem utajovaného obchodu je zvýšit bezpečnost dodávek ropy do země, píše deník E15, kterému informaci potvrdil náměstek ministra průmyslu a obchodu Tomáš Hüner.

"Vyjednáváme o koupi zhruba dvouprocentního podílu v ropovodu Tal, který by zvýšil bezpečnost dodávek ropy do České republiky. Jde však o velmi citlivá jednání, která jsou teprve na začátku," uvedl Hüner. Trasa z Terstu přes Ingolstadt je druhou možností, jak dopravit ropu do Česka, první je ropovod Družba z Ruska.

Za Česko vyjednává státní společnost Mero, která je výhradním správcem tuzemských ropovodů. "Mero by přivítalo jakýkoliv podíl, který by mohlo získat. Řádově by mohlo jít třeba i o jednotky procent," uvedl generální ředitel společnosti Mero Jaroslav Pantůček.

S kým o koupi podílu vyjednává, odmítl upřesnit. "To nemohu. Jednání jsou teprve v plenkách a jsou velice komplikovaná a ostatní podílníci je velmi pozorně sledují," dodal Pantůček. Podle dohodnutých pravidel musejí jakoukoli změnu ve vlastnických právech na ropovodu schválit všichni podílníci. Těmi je osm ropných společností v čele s Shellem a rakouskou
OMV, které mají dohromady polovinu.

Údaje o hospodaření společnosti Tal Group, jež zastřešuje ropné cesty tvořící tento Transalpský ropovod, nejsou veřejné. Čeští vyjednávači si proto netroufají odhadnout, kolik by v případě úspěchu mohli zaplatit za získaný podíl.

Ropovod přepravuje ropu z tankerů do velkých petrochemických komplexů v Německu a Rakousku. Obvykle je plně vytížen a vyjednat volnou přepravní kapacitu je obtížné. Majitelé ropovodu mají přednost. "Jako podílníci bychom realizovali další benefity. Zvýšila by se pružnost a flexibilita, to má dopad pro rafinerie, které mohou lépe jednat s dodavateli," tvrdí
Pantůček.

Druhý pokus
Česká republika se o koupi podílu ve 465 kilometrů dlouhém Transalpském ropovodu pokouší už podruhé. První pokus, při stavbě ropovodu IKL kolem roku 1995, byl neúspěšný. Čeští vyjednavači chtěli nákupem získat větší kapacitu už tehdy na hodně vytížené trase, jež kromě Ingolstadtu zásobuje i rafinerie společnosti OMV ve Schwechadtu nedaleko Vídně nebo ropná zařízení v Karlsruhe a Neustadtu.

O koupi podílu údajně vyjednává také společnost Petroplus registrovaná ve Švýcarsku. Poměrně málo známá firma je podle deníku jednou z nejrychleji rostoucích petrochemických společností v Evropě. Má rafinerie v Británii a v zemích Beneluxu. Před rokem a půl získala stoprocentní podíl v ingolstadtských rafineriích společnosti ExxonMobile.
Lidovky.cz
  • 8Diskuse