Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Česko má vítěze supertendru na mýto. Vyhrál slovenský satelit, Kapsch neuspěl

Ekonomika

  9:55
PRAHA - K získání jedné z největších zakázek v Česku má významně nakročeno konsorcium složené ze společností SkyToll a CzechToll. Ministerstvo dopravy si v rámci tendru na správce mýtného systému vybralo jeho nabídku, která byla cenově nejvýhodnější, zjistil server Lidovky.cz.

Mýtná brána na dálnici. foto: Shutterstock

„Ano, je to CzechToll,“ potvrdil pro Lidovky.cz ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Mýtný tendr probírala ve středu ráno vláda. Toto rozhodnutí znamená, že ve výběrovém řízení neuspěl dosavadní výběrčí českého mýta, společnost Kapsch.

Jemu i dalším uchazečům běží lhůta na podání odvolání. Tendr zároveň prověřuje Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a stále existuje reálná možnost, že jej zruší.

Konsorcium složené ze slovenského SkyTollu, který spravuje mýto pro kamiony a autobusy u našich východních sousedů, a české společnosti CzechToll ze skupiny PPF zvítězilo s nabídnutou cenou 10,75 miliardy za deset let. Kapsch nabídl bezmála o tři miliardy dražší projekt.

Budoucnost českého mýta je satelit. Co bude s branami, které stát zaplatil?

Ťok následně vysvětlil, co rozhodlo. Hodnotící komise i projektový manažer označil vítěznou nabídku za nejvýhodnější, bezchybnou a schopnou mýtný systém provozovat. „CzechToll a SkyToll zároveň doložily všechny informace a doklady před uzavřením smlouvy v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Podle zákona tedy nic nebránilo tomu určit vítěze tendru,“ uvedl Ťok.

Řešení vítězného uskupení - podobně jako u tří dalších uchazečů - byla satelitní technologie. Při výběru poplatků od nákladních aut tak nejspíše nahradí dosavadní mikrovlnné brány, které budou sloužit zřejmě pro kontrolní měření. V Česku se mýto vybírá na dálnicích a vybraných silnicích prvních tříd. K nim nově přibude 900 kilometrů dalších „jedniček“.

K tomu, aby se SkyToll skutečně stal správcem českého mýta od roku 2020, ale vede ještě dlouhá cesta.

S vítězem je třeba například podepsat smlouvu, což ovšem v tuto chvíli ministerstvu dopravy zapovídá předběžné opatření antimopolního úřadu. Ten vede kvůli této soutěži hned tři různá šetření. Očekávat lze také odvolání ze strany neúspěšných uchazečů. Pokud nedojde ke zrušení soutěže, očekává ministr Ťok podpis smlouvy letos na podzim.

Kapsch chtěl vyjednávat

Velkým kritikem tendru i postupu ministerstva dopravy byla především rakouská firma Kapsch. Protože její manažeři tušili, že resort vyhlásí vítězem jejich konkurentu, vybídli Ťokův úřad tento týden k vyjednávání o ceně a dalších podmínkách.

Tento postup umožňuje forma tendru - jednací řízení s uveřejněním. Ministerstvo však využilo svého práva, s kandidáty nevyjednávalo a vybralo si vítěze pravděpodobně podle ceny.

Základní data o mýtném systému v Česku.

„Jsme zklamáni, že ministr dopravy nedal prostor k prostudování dalších nabídek, že nedošlo k jím slibovanému jednání s dalšími uchazeči, které mohlo vést k dalšímu snížení předběžných cen. Připravili jsme vynikající technickou nabídku pro Česko, byli jsme připraveni naše řešení před zadavatelem obhájit a samozřejmě jednat o naší předběžné cenové nabídce. Nyní vyhodnocujeme dostupné informace a zvažujeme přijetí vhodných opatření,“ uvedl šéf českého Kapsche Karel Feix.

O provoz mýta od roku 2020 se kromě této firmy - který jej spravuje od roku 2007 - ucházela ještě tři konsorcia. Na začátku letošního března podaly elektronické nabídky také slovenský SkyToll, maďarský státní výběrčí National Toll Payment Service a společnost T-Systems ze skupiny Deutsche Telekom.

Podle dostupných informací nabídli všichni uchazeči o lukrativní byznys satelitní řešení.  Pro Česko je každopádně kasírování kamionů a autobusů velmi důležité: jen loni se na těchto poplatcích vybralo 10,4 miliardy korun.

Více než jeden a půl miliardy pak za to stát poslal Kapschi a jeho partnerům.

Autor: