Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Čeští skláři v potu a s pivem vyrábějí klenoty pro Tour de France i obří lustry pro Dubaj

Ekonomika

  6:19
LINDAVA - Slyším vysvětlovat mistra skláře svému kolegovi tvárnou vlastnost rozžhaveného skla, které se snaží modelovat. Zářivá hmota vypadá skoro jako magma. Je tu vedro jako v prodejně kebabu, ze všech leje pot. Vítají nás pohledy sklářů. Vyrábějí tu ceny pro vítěze Tour de France.

Poháry pro vítěze Tour de France vyrobila firma Lasvit ve spolupráci s designérem Škoda Auto Peterem Olahem. foto: Lasvit

Počin roku? Podle studia Olgoj Chorchoj Berdychovy vázy a Lasvit

Poháry z křišťálového skla pro cyklisty na Tour de France vyrobila Česká mezinárodní sklářská firma Lasvit ve spolupráci s designérem Škoda Auto Peterem Olahem. Vítěz slavného závodu potěžká trofej z broušeného křišťálu 23. července.

Na podobné zakázky jsou v zapadlé sklárně Ajeto v Lindavě na severu Čech zvyklí. Vyrábějí totiž monumentální lustry do luxusních hotelů na Blízkém východě, pro šejky do paláců nebo pro italské šlechtické rody.

„Trofeje, které letos dostanou držitelé všech čtyřech trikotů, jsou vyrobené z jednoho kusu ručně foukaného a následně ručně broušeného křišťálového skla. Každá trofej váží téměř čtyři kilogramy a je vysoká přes šedesát centimetrů,“ říká mluvčí Lasvitu Hana Klímová a pouští novináře na prohlídku do sklárny Ajeto.

1220 stupňů Celsia

Vcházím dál do haly. Nic podobného jsem zatím neviděl. Přes většinu výrobního sálu se nachází metr vysoké pracovní pódium, na kterém jsou uprostřed tavící pece. Procházíme v koridoru podél celé obdélníkové haly, kterou dokola lemuje pavlač. Denní světlo proniká otevřenými okny. Je tu hluk. Teplota v pecích dosahuje 1220 stupňů Celsia.

Sklárna Ajeto v Lindavě na severu Čech.
Poháry pro vítěze Tour de France vyrobila firma Lasvit ve spolupráci s...

Práce na trofeji pro vítěze slavného cyklistického závodu Tour de France zde právě dokončili skláři spolu se slovenským designérem Škody Auto, ta dlouhodobě sponzoruje cyklistický závod. Dobré vztahy jsou znát. Designér Peter Olah podává se širokým úsměvem sklářům pravačku.

„Máme tu pohodu, ale to pivko je jen osmička“

Okolo pecí, kádí s vodou a držáků na nářadí popochází sem a tam asi dvacet zaměstnanců, někteří foukají do dlouhých kovových tyčí, tvarují tak žhavou skleněnou baňku na konci nástroje. Ostatní brousí, pomáhají vytvarovat řeřavé sklo. Dávají polotovary do různých pecí. Další stojí hned opodál, klábosí, pijí pivo a kouří. Všechny tyto činnosti skláři bez problému kombinují.

Lustry a další předměty míří do zahraničí

Česko tvoří jen minimální procento odbytu produkce Lasvitu. Společnost, která vyváží skleněné objekty zejména Na Blízký východ a do Spojených států, vznikla v roce 2007. Kromě obřích lustrů zde skláři vyrábějí předměty na pomezí designu a umění s osobnostmi jako Maxim Velčovský, nebo již zesnulou Zahou Hadid.

Peter Olah popisuje výrobu trofeje od úplného začátku a dodává: „Ke sklu si odskočím od designování aut, je to příjemná změna.“ Zatímco procházíme sklárnou, vysvětluje, jakým způsobem propojuje sklo a design aut v interiéru i exteriéru. „Skleněné motivy mají v autě dekorativní ale i funkční charakter, to je budoucnost,“ říká designér Škoda Auto.

„Jo máme tu pohodu, ale to pivko je jen osmička, abys věděl, je to lepší jak sifon,“ ujišťuje mě asi pětatřicetiletý sklář Jaroslav Kubásek. Panuje tu příjemná, pracovní nálada. Jde cítit, že řemeslná ruční práce je dnes exkluzivní záležitostí, radost pohledět. Místy připomíná sklárna posilovnu. Skláři jsou vypracovaní, urostlí. Od neustálého pozorování žhavého skla mají pronikavý pohled. Nosí ustřihnuté tepláky a rozepnutou propocenou košili. Někteří jsou potetovaní.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!