Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Proti ‚pražské‘ matrjošce jdou do boje české suvenýry s motivem lípy

Ekonomika

  13:54
Praha - Vlna zájmu o lokální produkty dala vzniknout i novému podnikání s českými suvenýry vyrobenými v Čechách. Designéři spojili síly s lokálními výrobci. Hlavním motivem suvenýrů je lípa, český národní strom.

Lípa Store v Kafkovo domě foto: Lípa Store

Na pražském Václavském náměstí lze napočítat kolem deseti prodejen s označením Czech nebo Bohemian Souvenirs. Jejich nabídka je vesměs stejná – skleněná zvířátka, matrjošky, trička s nápisem Praha Drinking Team, Pražský orloj v podobě magnetu na lednici.

Přivést známým do ciziny suvenýr, který bude zajímavou památkou na návštěvu města, se tak může zdát jako nelehký úkol. Petra Caudr Hanzlíková to rozhodla změnit a se svým mužem začátkem letošního roku založila obchod Lípa.

„Naším cílem je prodávat zboží odlišné od toho, které se nabízí turistům v centru a vlastně nemá nic společného s Českou republikou. My sázíme na tradici,“ říká Petra Caudr Hanzlíková.

Za nápadem začít prodávat ryze české suvenýry stála jejich návštěva zahraničních metropolí, nadšení z tamější nabídky suvenýrů a díra v nabídce suvenýrů na českém trhu. Jako tradiční český motiv zvolili lípu. Lipový květ dnes zákazníci najdou v jejich sirupech i marmeládách. Symbol národního stromu zdobí také český porcelán, dřevěné nádobí nebo papírenské potřeby.

Nejoblíbenější jsou plakáty

Na projektu spolupracují s tuzemskými výrobci, českými výtvarníky i charitativními organizacemi. Svěřenci Domova Ráček pro Lípu ručně tkají bavlněné koberce. S ohledem na náročnost práce vznikají koberce v limitovaných kusech. Za měsíc jich handicapovaní vyrobí pět.

Manželé Caudrovi vyzvali ke spolupráci i firmu Kazeto vyrábějící krabice a kufry z lepenky již od roku 1925, nebo malou čokoládovnu z Krásné Lípy i truhláře z Dobrušky, který pro ně vyrábí podšálky, misky a prkénka. „Nezaměřujeme se jen na panorama Hradčan, ale na nadčasové zboží. Proto u nás nakupují jak Češi, tak i turisté. Přijíždějí především z USA, Kanady a severských zemí.“

Nejprodávanějším produktem zde nejsou loutky ani magnety na lednici. „Nejoblíbenější jsou plakáty s českými osobnostmi. Z nich se nejlépe prodává Franz Kafka a Karel Čapek,“ dodává Hanzlíková a ukazuje grafiky od výtvarníka Patrika Antczaka. „Do projektu jsme šli s vědomím, že se jedná o běh na dlouhou trať. Prozatím hledáme směr, kterým se vydáme. Zvažujeme, zda více spolupracovat s hotely a dalšími turistickými centry. Naše výhledy jsou ale s ohledem na odezvu, které se nám dostává, optimistické.“ Majitelé se v současnosti zaměřují na online prodej a hledají prostor pro vlastní kamennou prodejnu.

Lípa není jediná

Nedaleko Národní třídy zkouší štěstí obdobný obchod Pragtique, který chce ve spolupráci s českými výtvarníky dělat dobré jméno Praze a pražskému suvenýru. Lokalitu v zapadlé nákupní pasáži si pochvalují. „Stojí nás to více energie a ocenili bychom větší podporu ze strany města. Na Královské cestě bychom však být nechtěli. Tam si turisté ani nemají čas nic zažít,“ tvrdí Lenka Hluchá.

Na nejpopulárnějších suvenýrech, jakými jsou trička nebo pohlednice, zobrazili hlavní město už Tomski&Polanski, Jaromír 99 nebo Vendula Chalánková. Reportážní fotografka Alžběta Jungrová fotí pro Pragtique typizované pohledy pražských památek. „Nejoblíbenější je však plátěná taška a hrneček od Antimultivitamína,“ ukazuje na výrobek z porcelánky Dubí s idylickým obrázkem Prahy Lenka Hluchá. Vedle ní si turisté prohlíží motiv pražského Jezulátka, náplavky i Golema. Po delším prohlížení se rozhodnou pro pohlednici s oživlou sochou mezi staroměstskými domky. „V propagaci se nám osvědčil internet. Nedávno k nám takto přišla paní z Ameriky, kterou k nám poslala její dcera pro tričko s Golemem,“ směje se Hluchá.

Turisté utrácí stále více

Podle statistiky CzechTourism, vydané agenturou Stem/Mark, utratí turisté během pobytu v České republice nejvíce za potraviny, oblečení, bytové doplňky, hračky i hudební nosiče. Z tradičnějších suvenýrů pak nakupují sklo, porcelán nebo šperky. Podle odhadů u nás v roce 2015 utratili celkem 181,3 miliard korun, což je o 4,4 miliard více než v roce 2014. V minulém roce navštívilo Českou republiku 10 892 882 zahraničních turistů. Nejčastějšími návštěvníky jsou Němci (17%), Slováci (9%) a Italové (7%). Následují je Britové (6%) s Rusy (6%). V porovnání s rokem 2014 vzrostl počet zahraničních návštěv o 0,8 milionu.

Autor: