28. června 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Srí Lanka měla ‚velké oči‘. Megalomanský přístav nakonec ‚spolkla‘ Čína a dál šíří svůj vliv

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Přístav Hambantota na jihovýchodním pobřeží Srí Lanky. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Přístav Hambantota na jihovýchodním pobřeží Srí Lanky. | foto: Deneth17/Wikimedia.org

HAMBANTOTA Světové a evropské přístavy mění majitele. Čína odkupuje klíčové body obchodní infrastruktury a snaží se tak vytvořit novou Hedvábnou stezku. Jedním z takových případů je přístav ve Srí Lance ve městě Hambantota. Číňané nejdříve na tento projekt poskytla půjčku, následně přístav kvůli dluhům Srí Lanky převzali.

Pokaždé, když se prezident Srí Lanky Mahinda Rajapaksa obrátil na čínského spojence s prosbou o půjčku na ambiciózní projekt přístavu ve městě Hambantota, odpověděla Čína ano.

Čína půjčila Srí Lance i přesto, když studie proveditelnosti ukazovaly, že přístav není životaschopný a stavba bude neekonomická.  Úředníci už od počátku zpochybňovali význam druhého velkého přístavu ve Srí Lance, když přístav v hlavním městě Kolombo prosperoval a měl prostor pro expanzi.

Navíc předtím odmítla financování stavby například Indie a dluh Srí Lanky pod vedením prezidenta Rajapaksy rostl. Už během výstavby se začaly naplňovat predikce, že se přístav ve městě Hambantota nevyplatí. V roce 2012 v přístavu zakotvilo pouze 34 lodí. Přitom jednu z nejrušnějších námořnických tras vedoucí přes Indický oceán využívají desítky tisíc lodí. 

Čínské peníze mířící do Srí Lanky

  • Během voleb do Srí Lanky v roce 2015 čínský přístavní fond posílal velké finanční částky na výstavbu přístavů a ​​činnosti prezidenta Rajapaksy, který se na každém kroku dohodl s Číňany. Byl považován za důležitého spojence v úsilí Číny při odklonění vlivu od Indie. Platby potvrzují doklady a hotovostní šeky, které byly podrobně popsány ve vládním šetření. Na toto šetření nahlédl deník The New York Times.
  • Dohoda mezi Čínou a Srí Lankou, kdy přístav v Hambantotě převzala Čína, smazala z dluhu zhruba 1 miliardu dolarů. I přesto je ale Srí Lanka vůči Číně zadlužená nejvíce v historii. Ostatní půjčky pokračují dál, některé s vysokým úrokem, který je větší než u ostatních mezinárodních věřitelů.

Zadlužená Srí Lanka odevzdala přístav Číně

Mahinda Rajapaksa skončil s funkcí prezidenta Srí Lanky v roce 2015. Vláda ale musela splatit dluhy, které měl Rajapaksa na svědomí. Při několikaměsíčíním vyjednávání s Čínou vláda Srí Lanky nakonec pod tlakem předala přístav s rozlohou přes 6 tisíc hektarů Číňanům.

Čína se Srí Lankou vytvořila společnost, která řídí provoz přístavu a shromažďuje příjmy, přičemž 85 procent vlastní China Merchants Port a zbývajících 15 procent má pod kontrolou vláda Srí Lanky.

Převod přístavu dal Číně kontrolu nad územím, které se nachází nedaleko od konkureční Indie a obchodní a vojenské vodní cesty. Tento případ je podle NY Times jedním z příkladů čínského ambiciózního využívání půjček. Pomoci nich Číná získává vliv na celém světě.

Vyhlídky Srí Lanky nejsou růžové. Podle odhadů ministerstva financí Srí Lanka očekává tento rok příjmy ve výši 14,8 miliardy dolarů. Na splacení dluhů několika věřitelům na celém světě musí ale vynaložit 12,3 milardy dolarů.

„John Adams (bývalý americký velvyslanec v Británii - pozn. red.) kdysi řekl, že způsob, jakým lze podmanit zemi je buď mečem nebo dluhem. Čína si zvolila druhou možnost,“ sdělil pro NY Times analytik Brahma Chellaney, který často radí indické vládě a je spojen s Centrem pro politický výzkum v Novém Dillí.

Indie se bojí zejména toho, že by Čína poslala na přístav v Hambantotě svoji armádu. Obavy mají i přesto, že poslední nájemní smlouva zakazuje vojenskou činnost tam, kde to Srí Lanka nedovolí.

Čína je spojená s 35 přístavy po celém světě

Čína kromě přístavu v Hambantotě vlastní nebo alespoň pomáhala financovat 35 přístavů po celém světě. Postupně tak získává kontrolu nad důležitými body světové obchodní infrastruktury a snaží se vytvořit novodobou Hedvábnou stezku. Čínské státní společnosti, které se zabývají provozem přístavů, například Cosco nebo China Merchants Port Holdings čím dál častěji nakupují přístavy i v Evropě.

Přístav v Hambantotě není jediným velkým projektem podpořeným čínskou investicí v této oblasti Srí Lanky. Další stavbou je kriketový stadion, který má větší počet sedadel než má město obyvatel. Stejným zvláštním případem je mezinárodní letiště, které v červnu přišlo o jediný denní komerční let. Dálnici, která prochází okresem, využívají místo aut sloni a zemědělci.

pkPatrik Kozlík
  • 2Diskuse




Najdete na Lidovky.cz