Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Silničářům jde v práci o život. Početná dopravní omezení u nich zvyšují riziko zranění

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Na tuzemských silnicích pozvolna přibývá nehod, při nichž dochází ke zranění pracovníků údržby. Pondělní úmrtí silničáře na dálnici D1 vzbudilo otázku, zdali údržbáři dostatečně dodržují bezpečnostní předpisy. Inspektor bezpečnosti práce Vladimír Dubový vidí problém spíše v bezohlednosti řidičů a početných omezeních na komunikacích.

Dopravní omezení - ilustrační foto. foto: Týdeník policie

Na 329. kilometru dálnice D1 směrem do Ostravy narazil v pondělí po poledni nákladní kamion do soupravy údržby skládající se z dodávky se zabezpečovacím signalizačním zařízením. Náraz, při němž došlo k vražení zabezpečovacího zařízení do zadní části tažného vozu, nepřežil zaměstnanec Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Ten na místě zrovna sbíral kužely označující pracoviště, píše se v tiskové zprávě organizace.

Téměř ve stejnou chvíli došlo k vážnému zranění pracovníka údržby i na dálnici D5. Také v tomto případě zapříčinil nehodu střet kamionu se soupravou ŘSD. Řidič vozidla, které prořezávalo okolní křoviny v uzavřeném pruhu, utrpěl vlivem nárazu otevřenou zlomeninu nohy.

Nehody podobného typu nejsou na tuzemských silnicích ojedinělé. „Od roku 2011 do současnosti máme evidovaných přes 350 nehod s naší technikou, přes 30 zraněných zaměstnanců a bohužel také tři smrtelné úrazy,“ řekl serveru Lidovky.cz vedoucí oddělení komunikace ŘSD Jan Rýdl. Podle něj mají téměř všechny incidenty totožný průběh. Náraz automobilu či kamionu do zadní částivozidla technické služby.

Nadstandardní bezpečnostní opatření

Nezodpovědný přístup silničářů k práci? ŘSD je přesvědčeno, že pro bezpečí svých zaměstnanců dělá maximum a samotní pracovníci veškeré bezpečnostní požadavky na bezpečnost. „O práci na silnicích s dostatečným předstihem informujeme v několika jazycích na informačních tabulích, používáme mobilní zpomalovací prahy a dopravní směrové šipky se světelnou signalizací, informace o omezeních poskytujeme médiím. Děláme věci, které jsou hodně nad rámec zákona,“ popisuje Rýdl.

Od roku 2011 do současnosti je evidovaných přes 350 nehod s technikou, přes 30...
Omezení na silnici jsou nebezpečná pro silničáře. Několik z nich za svou práci...

Jeho slova potvrdil i svazový inspektor bezpečnosti práce Vladimír Dubový z Odborového svazu pracovníků dopravy silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy, kterého server Lidovky.cz oslovil. Se situacemi, že by silničáři něco zanedbali, se setkává výjimečně. Převážně k nim dochází spíše na silnicích nižších tříd, kde pracovníci nejčastěji opomenou zapnout výstražná světla nebo neosadí dopravní značky, jak by měli. „Na dálnicích si to nedovolí. Oni ví, že jim jde o život,“ řekl.

Vznik takových nehod tak přisuzuje hlavně bezohlednosti řidičů. „V 95 procentech případů je to jejich vina, když nerespektují pokyny na silnicích a jejich zúžení. Oni jsou povinni se přizpůsobit,“ uvedl Dubový, s čímž souhlasil i Rýdl. Podle Dubového ovšem v poslední době nahrávají kolizím i stále početnější dopravní omezení, kvůli nimž jsou řidiči nervóznější a pod stresem.

Nedostatek pruhů

„Kvalita komunikací se zlepšila, ale zatížení provozu kvůli jejich opravám je enormní. Vzhledem k množství oprav na mnoha místech a zdržování na silnicích bohužel řidiči ztrácejí koncentraci,“ řekl. „Pakliže cestu, kterou bych běžně stihl za pět hodin, jedu hodin sedm, je to zlé.“

Vedle přetíženosti komunikací mu vadí rovněž nedostatek dopravních pruhů. Kvůli nim by podle něj mohla být úmrtnost na silnicích v budoucnu ještě horší, pokud se počet pruhů nerozšíří. Problémy dělají hlavně nákladní kamiony. „Dva pruhy jsou málo, jestli náklaďák předjíždí rychlostí 80 kilometrů za hodinu,“ popsal Dubový, že mu jeden rychlý pruh pouze pro osobní automobily chybí.

V tomto ohledu se ale s Rýdlem už názorově rozcházejí. Podle něj řidiče skutečnost, že by na vozovce zůstal byť jen jediný pruh, neopravňuje k tomu, aby se do něj bezhlavě vřítil, naboural deset aut a někoho zranil. ŘSD se snaží řidičům ponechat na silnicích co nejvíce prostoru, nicméně omezení spojená s jejich opravami jsou podle Rýdla nezbytná. „Pakliže to nebudeme opravovat, nebude po čem jezdit. Nejsme klub dopravních sadistů, kterým by dělalo radost šikanování řidičů,“ hájil Rýdl.

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...