Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

ČEZ má potíže: nefunguje mu webová aplikace ani platby kartou. Linky jsou přetížené

Ekonomika

  11:27aktualizováno  16. září 10:32
PRAHA - Zní to jako zpráva ze začátku století. Největší výrobce elektřiny v Česku, skupina ČEZ, neumožňuje svým zákazníkům od začátku září hradit platby kartou. A s nápravou situace nespěchá, platby opět zprovozní až v polovině října, stejně jako možnost provádět změny v zákaznických smlouvách. V provozu není ani webová aplikace.
ČEZ - ilustrační foto

ČEZ - ilustrační foto foto: Vojtěch ŠeredaLidovky.cz

Někteří tak dostanou se zpožděním roční vyúčtování, přibližně to může být až 200 000 zákazníků, informuje server iDNES.cz.

Energetický gigant ČEZ přechází po deseti letech na nový systém a kompletní rekonstrukce systému mu působí značné potíže.

„Požadavky od zákazníků stále nabíráme, zaznamenáváme do dočasných úložišť a překlopíme je do nového systému v momentě, kdy naběhne. To znamená, že zákazník si může vyřídit všechno, ovšem celý ten proces bude delší a je potřeba počkat, než změny do systému promítneme,“ uvedl pro iDNES.cz ředitel divize obchod ČEZ Pavel Cyrani.

Oficiálně odstávka začala v pondělí, ale někteří klienti se s problémy setkali již dříve a ČEZ, podle tweetů, o tom moc dobře ví.

Klienti, kteří chtějí skupině ČEZ za energii zaplatit kartou, musí zvolit jinou možnost.

O své zkušenosti řekl serveru Lidovky.cz jeden z udivených klientů Tomáš Krause. „Platím kartou každý měsíc. Bez jakéhokoliv upozornění jsem 1. 9. šel zaplatit a zjistil, že nemůžu,“ popisuje.

Nejprve se rozhodl počkat pro případ, že by šlo o chvilkový výpadek, ale když platba neodešla ani druhý den, rozhodl se vznést dotaz na Twitteru.

ČEZ mu odpověděl, že má platit jinak. „Na další dotaz, kdy to tedy půjde, jsem dostal odpověď, která mi vyrazila dech – nepůjde to do půlky října,“ napsal Twitteru. Nutno podotknout, že nedostupnost placení kartou trápí pouze minimum zákazníků.

Podle slov mluvčího společnosti ČEZ Romana Gazdíka tvoří platby kartou jen 0,3 % plateb. Osm tisíc zákazníků bude muset zvolit jinou platební metodu. ČEZ má celkem 3,5 milionu klientů.

Přetížené linky

Do krize se dostala i zákaznická centra, jsou před nimi dlouhé fronty, linky jsou rovněž přetížené. Jako odpověď na tuto situaci se ČEZ rozhodl zkrátit otevírací dobu o hodinu. Zaměstnanci si mají zvyknout na nový systém, informoval iDNES.cz Cyrani.

Kvůli aktualizaci zákaznického systému nefunguje webová aplikace, není přístupná od pondělního večera, odstávka by měla trvat do příštího úterý, píše ČEZ na svém webu.

Podle Cyraniho však nelze změnu zákaznického systému s těmito komplikacemi srovnávat. „Nejde o technické problémy, jde o přesně naplánovaný stav. Technicky jsme zatím nenarazili na nic, co by nás překvapilo nebo se nepovedlo,“ říká Cyrani, podle kterého nebylo možné provést složitý proces změn systému v kratší době.

Hlavním důvodem pro zavedení novinek bylo oddělení prodeje energií od distribuce, které doposud fungovaly na jedné platformě.

V souvislosti s tím se v rámci firmy dělí například i týmy zaměstnanců. Takzvaný „unbundling“ má vést k liberalizaci energetického trhu a umožnit lépe reagovat na nové trendy v energetice, píše iDNES.cz.

ČEZ je největší česká energetická firma. Jeho majoritním akcionářem je stát, který drží přes ministerstvo financí zhruba 70 procent akcií. V letošním prvním pololetí firmě klesl čistý zisk o deset procent na 13,8 miliardy korun.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...