Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Chmury českých automobilek. Britský trh je důležitý, vyhlídky po brexitu nejisté

Evropa

  7:00
PRAHA/LONDÝN - Český autoprůmysl se může na dopady odchodu Británie z EU připravit jen málo, firmy se zajišťují alespoň proti pádu libry. Na tom mohou naopak někteří britští výrobci vydělat.

Největší trhy Škody Auto - grafika. foto: Lidové noviny

Britský trh patří i pro české producenty osobních automobilů k těm nejdůležitějším a brexit tak může ovlivnit i páteř tuzemské ekonomiky. Automobilky proto s napětím vyhlížejí, jak se situace ohledně odchodu z Evropské unie vyvine a především, jaké podmínky si Spojené království s Bruselem vyjedná.

Nejistota přitom bude trvat nejméně řadu měsíců a firmy samotné mohou udělat pro přípravu jen velmi málo. Svorně ovšem doufají, že změny budou nakonec jen minimální a tvrdí, že jejich odbyt brexit nakonec neohrozí.

Tesla se zapnutým autopilotem měla smrtelnou nehodu. Stáhnou model z provozu?

„Respektujeme výsledek referenda o EU, i nadále budeme úzce spolupracovat s našimi britskými partnery, na našem vztahu k nim se nic nemění,“ zní například z úst mluvčího Škody Auto Tomáše Kubíka.

Ten zároveň potvrzuje, že odhadovat následky není v tuto chvíli jednoduché. „Momentálně je ještě příliš brzy na to, abychom mohli vyhodnotit případné dopady na aktivity podniku,“ uvádí Kubík.

Stejně je na tom i kolínská TPCA. „Obě naše mateřské společnosti – Toyota Motor Europe a PSA Groupe budou situaci pečlivě analyzovat a pružně reagovat na případné změny na trhu,“ říká mluvčí Marek Hovorka.

Británie hned po Česku

Pro naši největší automobilku je Velká Británie jedním z hlavních trhů. Loni tam prodala téměř 75 tisíc vozů, čímž se ostrovní království dostalo za domácí trh. V Česku se prodalo 85 tisíc škodovek.

Česká značka se ale může spoléhat na oblibu v řadě zemí Evropy. Například německý trh pojme více než dvojnásobek, skoro 159 tisíc vozů. Největším trhem je pak Čína, kde loni prodala zhruba čtyřnásobek britské poptávky, celkem 282 tisíc aut. „Škoda Auto je firma s mezinárodní působností na více než sto trzích po celém světě, proto má dobrou pozici, aby se přizpůsobila měnícím se ekonomickým a politickým podmínkám,“ ujišťuje Kubík.

Dostanou Češi odškodné za Dieselgate jako v USA? Brusel bojuje za ošizené Evropany

Zbylé české automobilky, kolínská Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) a Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) jsou ovšem na britském trhu o něco více závislé. Pro TPCA a její malá městská auta Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1, je Spojené království dokonce největším trhem. Vloni tam mířilo téměř 60 000 vyrobených vozů, což představuje 27,3 procenta celkové produkce.

Hyundai měla loni Británii jako druhé největší odbytiště, a letos se dokonce podle slov tiskového mluvčího Petra Vaňka vyšvihla na prozatímní první místo. Automobilka ovšem podle něj prý také neočekává, že by brexit měl mít na její obchodování zásadně negativní vliv. V krátkodobém horizontu může firmám situaci trochu zkomplikovat slabá libra, proto se proti tomu zajišťují.

„Škoda Auto realizuje své obchodní transakce v celé řadě světových měn. Proti výkyvům kurzu se zajišťujeme standardními nástroji finančního trhu,“ vysvětluje Tomáš Kubík z mladoboleslavské značky.

Kdo naopak ze slabší libry momentálně krátkodobě vytěží, jsou britské automobilky. „Coby pro čistého vývozce s více než 90 procenty aut putujícími na zahraniční trhy je pro McLaren slabší libra krátkodobou výhodou,“ říká Duncan Forrester, tiskový mluvčí exkluzivní britské automobilky.

„Pokud k odchodu skutečně dojde, podporujeme urychlená jednání s EU o obchodních dohodách tak, aby se země co nejrychleji vrátila k hospodářskému normálu,“ zdůrazňuje však mluvčí McLaren Cars dlouhodobou nutnost jistoty a stability.

Problém pro velké

Malé britské automobilky se silnou značkou a významným podílem exportu mimo EU mohou nakonec na nastalé situaci i mírně vydělat. Díky slabší libře si totiž bude moci jejich auta dovolit více boháčů v zemích celého světa.

Potíž to ale může znamenat pro domácí britské velkosériové výrobce. Z větších producentů fungují v Británii nejen domácí Mini a Jaguar Land-Rover. Továrny tu mají také japonské značky Honda, Nissan a Toyota, které odsud své vozy vyváží i do zemí EU.

Land Rover Discovery 4

„Předpokládáme, že vystoupení z EU s sebou přinese celou řadu obchodních překážek, které bude potřeba překonávat, aby podniky automobilového průmyslu z Velké Británie zůstaly konkurenceschopné. Je potřeba vyřešit, jak bude fungovat přístup na evropský trh, logistika a celní záležitosti,“ zní oficiální stanovisko Toyoty s obligátním dovětkem, že respektuje rozhodnutí britských občanů.

Automobilky se budou snažit dělat vše pro to, aby i přes případné změny zůstaly konkurenceschopné jak v Británii, tak v EU. Dá se proto očekávat, že se zapojí do jednání o vystoupení.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!