Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Chovanec navrhuje lex mýto. Pomůže zlegalizovat Ťokovo řešení, tvrdí

Ekonomika

  10:50
PRAHA - Do chvíle, kdy vyprší desetiletá smlouva s firmou Kapsch na výběr mýta v Česku, zbývá šest měsíců. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) stále nemá řešení, které by od 1. ledna příštího roku odvrátilo osmimiliardový výpadek státního rozpočtu a procesí kamionů z celé Evropy, které by bezplatné dálnice přivábily.

Sociální demokraté vidí možnou cestu z krize v tom, že by sněmovna urychleně schválila speciální zákon – lex mýto. Ťok opáčil, že by se mělo jít jeho cestou, tedy připravit řádně velký tendr na provozovatele mýta, ale do té doby svěřit systém společnosti Kapsch.

Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) ale tvrdí, že Ťokův postup neladí se zákony.

„Předseda hnutí ANO Andrej Babiš opakovaně prohlašoval, že stávající smlouva na výběr mýta je podezřelá a že je to tunel. Jeho ministr dosáhl toho, že od příštího ledna nejde poplatek za použití dálnic zákonně vybírat,“ uvedl v pondělí první místopředseda ČSSD Milan Chovanec.

Na dálničních známkách v cizině se dá ušetřit. Jak to udělat?

Kudy z problému, chtějí sociální demokraté slyšet od ministra Ťoka. Sami ale zmínili, že by řešením mohlo být zlegalizování toho, co ministr dopravy navrhuje. Na vládu poslal materiál, podle něhož má Kapsch provozovat výběr mýta další tři roky, což je doba, během které se bude připravovat otevřené výběrové řízení na nového provozovatele.

V rámci nynějšího právního řádu je to, s čím Ťok přišel, nelegální, ale pokud by se jeho plán přetavil ve speciální zákon, odvrátí se nebezpečí, že postup někdo shodí u soudu nebo že si za něj pro někoho přijde policie.

Ťokův postup odmítly tři expertní skupiny – Rada vlády pro informační společnost, pracovní tým ministerstva vnitra a tým z ministerstva pro místní rozvoj, který bdí nad transparentností tendrů. Všechny tři mají za to, že časová tíseň není zákonným důvodem pro to, aby Kapsch dostal dalších šest miliard z ruky.

Ťok nekonal, zlobí se ČSSD

Času bylo dost, jenom se měsíce nic nedělo, míní ČSSD. Ve zbývajícím půlroce už otevřený tendr opravdu stihnout nelze, ale to nezpůsobila žádná nepředvídatelná okolnost z poslední doby.

„Problematický dodatek, kvůli kterému není Kapsch nucen včas předat zdrojové informace k systému výběru, je z roku 2007. Nebyl tajný, deset let visí na stránkách ministerstva dopravy,“ uvedl na setkání s novináři odborný mluvčí pro dopravu za ČSSD, poslanec Jan Birke.

Mýtné brány a Kapsch.

Ťokovi má za zlé i to, že řídící výbor pro mýto, kde sedí zástupci veřejné správy a parlamentních stran, se za loňský rok sešel dvakrát, letos jenom jednou. „Když hrozí taková škoda pro rozpočet, měl by zasedat permanentně,“ dodal Birke.

Ministr dopravy se hájí tím, jeho postup odsouhlasily čtyři právní posudky a dokonce dostal kladný hlas i z Chovancova ministerstva vnitra. „Pak jeho postupu nerozumím,“ reagoval Ťok. Nelíbí se mu ani navržený lex mýto.

Vláda se nad Ťokovým mýtným materiálem sejde znovu ve čtvrtek, sociální demokraté tam budou chtít slyšet, jestli je varianta prodloužení smlouvy s Kapschem s firmou vůbec dohodnutá a jaký záložní plán ministr Ťok má, pokud nynější návrh neprojde. Podle Chovance je vedle speciálního zákona nejzazší variantou také tisk papírových kuponů, kterým by se nahradily mýtné brány. Problém je, že neexistuje žádný studie, jaký propad ve státních příjmech by cesta přes kupony přinesla.

10 MILIARD ZA MÝTO

  • Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku.
  • Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku s tím, že řádný tendr již není možné stihnout.
  • Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.
  • Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun.