Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Chtěl jsem nové auto. Odkládám to

  10:41
MLADÁ BOLESLAV - Branou se znakem Škoda Auto vycházejí skupinky zaměstnanců. Někteří míří k oplocenému parkovišti, jiní postávají na zastávce autobusů.

Lidé z Mladé Boleslavi, kteří přišli o práci, budou moci využít bezplatné rekvalifikační kurzy, které jim nabízí město ve spolupráci s úřadem práce. foto:  František Vlček, Lidové noviny

Jak se jich dotkl fakt, že jejich zaměstnavatel omezuje od ledna do června výrobu na čtyři pracovní dny? Náhodně oslovení zaměstnanci se shodují: Zatím se nic hrozného neděje. Ale uvidíme, co bude dál.

„Dělám na svařovně, budu mít volný pátek,“ říká muž v červené bundě, čekající na autobus. Rozpočet jeho rodiny to ale příliš nepocítí. Odboráři totiž vyjednali, že za volný den budou lidé brát 75 procent průměrné mzdy.

Přijdou o práci? Škoda Auto se chystá propouštět další dva a půl tisíce lidí najatých přes agentury.„Je to malý rozdíl. Rozhodně ne takový, že bych si nemohl koupit to, co dosud,“ potvrzuje jeho kolega a chválí odbory i management firmy. „Starají se o nás slušně. Nejen odbory, ale i firma. Odkývala peníze, které odboráři požadovali,“ říká a zmiňuje, že jinde jsou na tom dělníci mnohem hůř. „V trutnovské firmě, která pro nás vyrábí šrouby, propouštějí bez diskuse. Na to, že je to takový malér, jsme na tom slušně.“

Jedné věci se ale muž v červené bundě, který nechtěl uvést své jméno, přece jen bojí. Škodovka se už rozloučila s patnácti sty zahraničních dělníků, kteří nebyli jejími zaměstnanci, ale najímala si je přes agenturu. O práci má přijít dalších dva a půl tisíce lidí hlavně z Polska, Slovenska či Vietnamu. „Teď jezdím s ještěrkou, ta práce se mi líbí. Bojím se, aby mě nepřeřadili do výroby,“ říká. „Ale co přijde, přijde. Abychom se stresovali před Vánoci. To nemá cenu.“

Richard Polakovič pracuje v elektrárně, která vyrábí pro Škodovku energii. „Prožívám to, i když se mě to bezprostředně netýká,“ vysvětluje. „Nikdo neví, co bude dál. Amerika, kde krize začala, je za oceánem. A vidíte, už je to tady.“

„Pro manželku je volný pátek příjemná změna“
Další z oslovených zaměstnanců Škodovky se představuje jako Martin. Škoda auto v Mladé Boleslavi. Jak se žije ve městě s automobilkou, na kterou dolehla krize?Nepracuje přímo ve výrobě, ale v konstrukci na vývoji nových modelů aut. Na rozdíl od lidí z lisovny, svařovny či lakovny se ho tedy současná úsporná opatření netýkají.

Jeho manželka ale ve výrobě pracuje a rodinný rozpočet se tak podle Martinova odhadu ztenčí o dva tisíce korun měsíčně. Rodina se podle něj ale nijak zvlášť uskromňovat nemusí, pro manželku je volný pátek naopak docela příjemná změna: „Od ledna do června se vyrábělo víc, pracovala i v sobotu. Teď před Vánoci si aspoň v klidu poklidí. Ale v práci raději říká, že jí to vadí. Co když se propouštění jednou dotkne i kmenových zaměstnanců?“ I když se rozpočet Martinovy rodiny zatím nijak zvlášť nesnížil, začal být ve svých investicích opatrnější. „Plánovali jsme, že si k Vánocům pořídíme nové auto na leasing,“ zmiňuje. „Raději jsme nákup odložili. Nechceme se zavazovat k dlouhodobým splátkám, když nevíme, co bude.“

Prodeje nemovitostí stagnují
Ještě citelněji podle něj problémy Škodovky dolehly na jeho známého. „Koupil pozemek, začal na něm stavět a chtěl prodat byt,“ říká Martin. „Ještě před čtyřmi měsíci se byt tři plus jedna prodával za 2,3 milionu korun. On ho nabízí za 1,9 milionu korun, a přesto nemůže najít kupce.“

Fakt, že trh s nemovitostmi stojí, potvrzuje i manažer mladoboleslavské realitní kanceláře Tana Martin Kábele. Kupující se podle něj bojí brát si hypotéky a navíc čekají, že ceny budou dál klesat. Těm, kteří chtějí nemovitost naopak prodat, se zase zatím nechce příliš zlevňovat. Kábele si myslí, že současný vývoj na trhu s nemovitostmi je zdravý: „Poptávka převyšovala nabídku, ceny proto vylétly příliš vysoko. Především byty byly předražené.“ Jeho realitní kancelář ze současného vývoje žádnou radost nemá: „Musíme přemýšlet, co dál. Zatím jsme omezili náklady na marketing.“