Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Chystá se past na reklamu

Ekonomika

  12:34
PRAHA - Společnost UPC začala zkušebně pronajímat svým zákazníkům nové digitální videorekordéry, které mimo jiné umožňují zpětné vystříhání reklamy. „Naostro“ je chce uvést na trh na přelomu ledna a února.

Televize foto: SiemensReprofoto

Nové digitální videorekordéry (DVR), jejichž testovací komerční provoz v Česku zahájila koncem loňského prosince společnost UPC, se od klasických nahrávacích zařízení liší hned v několika bodech - například umějí nahrávat až čtyři pořady současně.

Disponují také takzvaným dočasným ukládáním živého vysílání, využitelným například během přímých přenosů sportovních utkání. Pokud si během nich odběhnete od obrazovky, můžete zapnout dočasné nahrávání, které vám po návratu umožní sledovat přenos od chvíle, kdy jste odešli.

Největší pozornost však budí možnost editace nahraného pořadu - ta totiž dovoluje mimo jiné v natočeném díle stříhat a zbavit se tak například všech zaznamenaných reklam, vložených do vysílání. „Ano, teoreticky možné to je. Pořad musíte nahrát jako celek, ale můžete jej pak takto zeditovat,“ uvedl pro LN mluvčí UPC František Malina. Na danou službu už také upozornil zpravodajský web e15.cz.

Podle Martina Nováčka, šéfa oddělení nákupu elektronických médií mediální agentury OMD, je však nepravděpodobné, že by toto zařízení mohlo mít výraznější vliv na sledovanost reklamních bloků, měřenou pomocí peoplemetrového výzkumu. „Sledovanost se měří jen v aktuálním čase vysílání, u nahraných pořadů se nijak nevyhodnocuje.

Nepředpokládám tedy, že by se to na ní nějak výrazněji projevilo. Je ale pravda, že čím víc technologií bude umožňovat divákům vyhnout se reklamním blokům, tím náročnější bude pro zadavatele je oslovit,“ uvedl pro LN Nováček.

Podle Štěpána Woldeho, bývalého marketingového ředitele mediálního zastupitelství Arbomedia, prokázala studie z USA, že podobné zařízení mění divácké chování. „Tam, kde jsou podobné videorekordéry rozšířenější, stoupá procento lidí, kteří sledují televizi zpožděně a vyhýbají se reklamám,“ uvedl pro LN Wolde.

Studie se podle něj zaměřovala také na digitální videorekordéry, které umožňují vyhnout se reklamě přímo v reálném čase: „Během reklamních bloků vysílají například záběry, které si na nich uživatel nastaví předem. U lidí, kteří tyto videorekordéry mají a testují jejich možnosti, prokázala studie pokles sledovanosti reklamy o sedmnáct procent,“ sdělil LN Štěpán Wolde. Podle Františka Maliny však videorekordéry nabízené UPC tuto funkci nenabízejí.

Společnost UPC předpokládá, že se jí podaří v tomto roce dostat mezi své zákazníky v ČR až několik desítek tisíc digitálních videorekordérů. DVR přijímač, který nahradí i digitální set top box, pronajímá UPC k jakékoliv nabídce své digitální kabelové televize za cenu 150 Kč měsíčně, od února by mělo být možné si toto zařízení i koupit. Podle zkušeností ze zahraničí je prý o novou službu zájem - v Nizozemsku a Švýcarsku si ji pořídilo zhruba 30 procent nových zákazníků operátora.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!