Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Chystá se revoluce ve světě tabletů – vlastní přístroj představí Tesco

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Maloobchodní řetězec Tesco chce razantně vstoupit na digitální trh s hudbou či filmy. Konkurovat bude Applu i Amazonu. Chystá se na trh uvést vlastní tablet. Podle britských médií má jít na trh ještě před Vánoci.
Tesco

Tesco foto: Pavel Wellner Lidové noviny

Britské Tesco, které se potýká se stagnací tržeb, hledá, kde by vydělalo. Velkou šanci vidí na digitálním trhu s hudbou, filmy a e-knihami, který ročně roste o 17 procent a podle analytické společnosti Technavio v roce 2018 dosáhne globálního obratu 20 miliard dolarů.

Amazon, Apple a další provozovatelé digitálních tržišť s hudbou, filmy a elektronickými knihami výrazně narušili donedávna výnosný byznys Teska – prodej DVD a papírových knih. Řetězec teď ale chce vrátit úder. Sám se pouští do víru digitálního obsahu.

Britský maloobchodní řetězec už v roce 2011 koupil službu Blinkbox, která nabízí databázi tisíců filmů a seriálů a rozšířit se má i o nabídku hudby a e-knih. Blinkbox má konkurovat podobnému digitálnímu tržišti od Applu iTunes, nabídce elektronických knih od Amazonu i službám na streamování videa, jako je například Netflix.

Klikněte pro zvětšení.

Zásadním krokem pro rozšíření dosahu Blinkboxu teď má být představení vlastního Tesco tabletu. Stát má kolem 100 liber (zhruba 3 tisíce korun) a podle zdrojů z Teska chce vybavením soupeřit s tablety Nexus 7 od Googlu nebo Fire od Amazonu.

"Uvedení vlastního tabletu, který je napojený na služby digitálního stahování Blinkbox, je ze strany Teska chytrý tah," řekla britskému deníku The Independent Fiona Keenanová z Kantar Worldpanel.

"Vlastníci tabletů jsou totiž neuvěřitelně věrní tomu digitálnímu tržišti filmů nebo hudby, ke kterému se připojí jako k prvnímu. Devadesát dva procent zákazníků Applu, kteří stahují videa, to dělá přes iTunes. Googlu se zase úspěšně daří nasměrovat uživatele svých tabletů do digitálního obchodu Google Play," vysvětluje Keenanová.

Tesco aplikace a bankovní služby

Tak silnou loajalitu si bude chtít vybudovat i Tesco. Vydělat může i na prodeji samotného hardwaru. Je ovšem pravděpodobnější, že bude tlačit prodejní cenu tabletu co nejníže. Vydělávat pak bude dlouhodobě na rozšiřování prodeje digitálního obsahu.

Kromě digitálního tržiště s hudbou, filmy a e-knihami má Tesco tablet nabízet i různé aplikace pro online nakupování v obchodech řetězce a také propojení s online bankovními službami.

Analytici odhadují, že se britská firma domluví s některým ze zavedených výrobců, který pro něj tablety s logem Tesco bude vyrábět. Není ale vyloučeno, že se bude podobně jako Amazon snažit vybudovat unikátní operační systém s navázanými službami.

ČTĚTE TAKÉ:

I když na trhu s digitálním obsahem už fungují zkušené firmy, podle analytiků má Tesco solidní šanci i v tvrdé konkurenci obstát. Řetězec má totiž velkou výhodu v obrovské několikamilionové základně svých zákazníků. Ti jsou navíc často zapojeni do různých věrnostních programů s širokou paletou různých motivačních pobídek.

Pokud tedy třeba iTunes a Tesco budou nabízet zhlédnutí nějakého filmu za stejnou cenu, může při rozhodování, kterou ze služeb si vybrat, nakonec rozhodnout třeba bonus ve formě slevy při nákupu potravin v obchodech řetězce.

Autoři: