Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Vyberte si lepší záběr sami. Chytrá digitální televize vyráží do boje o diváky

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Přepnout záběr z kamery, která snímá děj z lepšího úhlu, nebo si vybrat sportovní přenos podle vlastního vkusu a ne podle toho, co se editor rozhodl zařadit do vysílání. To jsou příklady funkcí, na které lákají provozovatelé televizního vysílání přes internetový kabel nebo satelit. Ty si již dlouho brousí zuby na diváky sledující tradiční pozemní vysílání.

Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Při digitalizaci televizního vysílání, která byla dokončena před čtyřmi lety, se placeným platformám podařilo uzmout z tržního podílu terestrického příjmu 10 procentních bodů. Při druhé vlně digitalizace, tedy přechodu z DVB-T na modernější DVB-T2, který si vyžádal požadavek mobilních operátorů na další vysílací frekvence pro mobilní internet, by to mohlo být ještě víc.

Nucená výměna televizí: vzniká seznam přístrojů, které nový systém zvládnou

České radiokomunikace ale vyvinuly produkt, který má pomoci „terestriku“ ubránit. Její platforma pro takzvané OTT (Over-The-Top) služby nabídne divákovi vše, co jiné způsoby vysílání. Zpětné přehrávání, videotéku či dokonce i živé streamování.

Jediné, co je kromě bezplatného příjmu potřeba, je mít televizor připojený k internetu. Podíl takových televizorů v ČR přitom strmě roste i díky tomu, že v dnešní době už Smart TV tvoří většinu prodejů. V roce 2020 by k internetu mělo být připojeno 60 až 70 procent všech televizí v Česku.

„Službu už jsme prodali do zahraničí. Z ČR jsme úspěšně odstreamovali do Litvy, Lotyšska a Estonska celou olympiádu. Je to univerzální řešení, které lze libovolně obrandovat. Aktuálně tak evidujeme zájem i z okolních zemí,“ říká generální ředitel Českých radiokomunikací Martin Gebauer.

Přehled sledovanosti televize v Evropě

Ačkoliv ČRa se svými obchodními partnery nechlubí, pochlubila se skupina MTG, mimochodem spoluvlastník české FTV Prima, která v pobaltských zemích vlastní některé televizní kanály a která chce službou konkurovat i americkému Netflixu.

„Vzhledem k vysokému rozšíření rychlého internetového připojení a uživatelům otevřeným novým technologiím, je Pobaltí ideálním trhem,” uvedl šéf MTG Jørgen Madsen Lindemann. Kdy by se mohla služba objevit i v Česku však MTG nesdělila.

Netržní zásah do tržního prostředí musí být částečně kompenzován

Nová zbraň ČRa se objevuje v době, kdy většinu Čechů čeká výměna televizorů či set-top boxů kvůli druhé vlně digitalizace. V době, kdy podle vyjádření satelitních společností jako Skylink či SES Astra je pozemní vysílání zastaralé, nekonkurenceschopné a miliarda korun, kterou má stát přispět na jeho modernizaci, je podle nich nepovolená podpora podnikání. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže už proto zalarmoval Evropskou komisi, která má český plán definitivně potvrdit.

„Celá diskuse o nedovolené podpoře je umělá. Bavíme se tu o situaci, kdy někdo administrativně zasáhl a sebral někomu frekvence pro jeho podnikání. Přitom příděly v některých případech trvají daleko za rok 2021, kdy má současné vysílání skončit. Je to jako kdyby satelitním firmám někdo řekl, že od příštího týdne budou mít místo šesti satelitů tři,“ zlobí se Gebauer.

O nedovolené podpoře tak podle něj nemůže být řeč. „Netržní zásah do tržního prostředí musí být částečně kompenzován. Nejde o plnou kompenzaci, ale pouze kompenzaci nákladovou. Nedovolená podpora musí něco podporovat,“ dodává.

Podle výsledků Eurobarometru sleduje digitální pozemní vysílání v 46 procent diváků v Evropě. Jedná se ale o první televizi v domácnosti, přičemž více než polovina z domácností má přijímačů více. Česká čísla tak hovoří podrobněji. Podíl terestriky na první televizi je 44 procent, celkem ale pozemní vysílání sleduje 60 procent českých domácností.

Pozemní vysílání jako zdroj reklamních příjmů

„Česká republika není anomálie. Státy jako Velká Británie, Španělsko nebo Itálie mají podobnou míru rozšíření. Vyvolávání zdání, že terestrika je nekonkurenceschopná, je mylné. Když polovina diváků sleduje digitální pozemní vysílání, tak rozhodně není na ústupu.“ tvrdí Gebauer.

Z pozemního vysílání stále plyne i většina reklamních příjmů pro televizní stanice. Zájem o tuto platformu tak je i z druhé strany. Jenže kvůli tenčícímu se frekvenčnímu pásmu, které chtějí operátoři pro rychlý mobilní internet, není kam dále terestriku posouvat. V roce 2012 přišla o 18 procent spektra a do roku 2021 vy mělo ubýt dalších 30 procent.

„Odmítáme firmy, protože nemáme kapacitu. Jen za posledního půl roku jsem musel odmítnout dvě nové stanice, protože pro ně nemáme místo,“ říká Gebauer.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...