„Chceme zajistit bezpečný provoz dronů až na úroveň autonomního létání a podpořit rozvoj veškerých souvisejících služeb,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Drony pomáhají energetikům, policistům i zemědělcům. Zákon však jejich využití limituje |
Česko by se tak mohlo podílet na zdokonalování jejich provozu a testování. Stát k tomu chce podle ministerstva například digitalizovat vzdušný prostor se zajištěním bezpečnosti, vysoké úrovně automatizace a jednoduchým využíváním. Součástí strategie úřadu je i osvěta ve společnosti o správném používání bezpilotních letadel.
Ministerstvo rozpracovalo cíle rozvoje bezpilotního letectví v koncepci „Chytré nebe“, v jejímž rámci chce využít tradiční know-how letectví, univerzitní výzkum a vývoj, mezinárodní spolupráci. Výsledkem by podle úřadu měla být infrastruktura a optimalizace státní správy a dozoru v této oblasti. Koncepce je společnou iniciativou ministerstva, Úřadu pro civilní letectví, Řízení letového provozu ČR, Českého vysokého učení technického a Asociace provozovatelů bezpilotních letadel.
„Drony mají obrovský potenciál, můžou zde přinést zásadní inovace v dopravě. Samostatnou kapitolu pak tvoří využití dronů policií, celní správou či hasiči. Je zapotřebí i do budoucna stanovit jasná pravidla a regulaci zejména tak, aby drony nijak neohrožovaly standardní letecký provoz a občany,“ dodal Ťok.
Provozovatelé, kteří drony využívají komerčně, musí být registrováni u Úřadu civilního letectví. U něj musí být registrováni také piloti, kteří pro úspěšnou registraci musí prokázat znalost předpisů, techniky a také schopnost stroj ovládat. Povinné registraci podléhá i samotný stroj. Pro amatéry, kteří drony používají jako modely letadel, řada povinností neplatí, například povinné registrace.
Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) v současnosti připravuje sjednocení pravidel pro celou EU, která počítá mimo jiné s vytvořením elektronického národního registru, který bude obsahovat všechny drony těžší než 250 gramů, respektive evidovat jejich provozovatele.