Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Cidery letos drtí trh, prodej pivních limonád naopak klesá

Ekonomika

  11:27
PRAHA - Prodej radlerů, tedy směsí ovocné šťávy a piva, už druhým rokem klesá. Česko se zatím zdaleka nestalo trhem srovnatelným s Německem nebo Rakouskem, kde tyto pivní limonády tvoří zhruba deset procent celkové produkce piva. Letos v Česku místo radlerů zažívají mnohem větší růst zkvašené jablečné mošty – cidery. Přestože tento nápoj, obsahující kolem čtyř procent alkoholu, nemá s pivem nic společného, výrobou a distribucí se často zabývají pivovary.

Cider - ilustrační foto: hostthetoast.com

Značky jako Somersby, Kingswood nebo Carling vtrhly do Česka a přidaly se tak k původním zdejším výrobcům. A ukazuje se, že reklama a podpora tohoto druhu pití zatím na spotřebitele zabírá. Podle zjištění společnosti Nielsen, která se zabývá průzkumem trhu, klesl letos v obchodech (restaurace Nielsen nesleduje – pozn red.) od ledna do května prodej ochucených piv – radlerů – oproti stejnému období loňska o 35 procent (z 83,7 tisíce hektolitrů na 54,3 hektolitry). Prodej ciderů však ve stejném období vzrostl o 403 procent (z 536 hektolitrů na 2,7 tisíce).

„I když v pivní kategorii stále hraje prim ležák plzeňského typu, díky novinkám se podařilo přilákat pozornost a získat sympatie i konzumentů nepivařů,“ uvedla Kateřina Krásová, mluvčí Plzeňského Prazdroje, který u nás od loňska prodává cider Kingswood. Na propad zájmu o radlery ukazuje i takzvaný GfK Spotřebitelský panel, ve kterém agentura GfK průběžně vyhodnocuje nákupní chování na vzorku dvou tisíc domácností. „Složení nákupního košíku pivařů se změnilo – hit posledních let – beermixy (radlery) zaznamenaly velký pokles, a to zejména kvůli výraznému poklesu počtu kupujících domácností. Na druhou stranu se výrazně zvýšila obliba pivních speciálů,“ komentuje výsledky šetření za letošních pět měsíců Vladimíra Šebková z GfK.

ČTĚTE TAKÉ:

Pravda je, že cidery rostou z malých čísel, jejich prodej teprve postupně narůstá. Ale radlery na tom jsou podobně. Obě kategorie jsou v porovnání s pivním trhem o velikosti 15 milionů doma prodaných hektolitrů trpaslíkem. Skutečnost, že se do oboru ciderů pustily největší pivovarnické skupiny a vynakládají miliony na reklamu, nasvědčuje dalšímu růstu zájmu o zkvašené mošty.

Prvním z pivovarů, které nastoupily na český tehdy velmi malý trh ciderů, byl Budějovický Budvar. V roce 2012 začal dovážet a u nás distribuovat cider dánské značky Somersby, který patří pivovarnickému koncernu Carlsberg. Prodeje letěly nahoru a loni se přidal lídr českého pivního trhu Plzeňský Prazdroj se svým Kingswoodem. Stáčí ho v Česku, ale mošt jako základní surovinu zatím dováží z Nizozemska. Kromě točeného je už k mání i v lahvi. Letos přispěchala trojka pivního trhu Pivovary Staropramen se značkou Carling, kompletně dováženou z Velké Británie od stejnojmenného sesterského pivovaru ze skupiny Molson Coors.

Výrobců a prodejců cideru je v Česku víc. Ještě před příchodem ciderů od pivovarů se úspěšně etablovaly tuzemské firmy jako Cidrerie (značka Cidre premier), rodinná farma Vendy ranch se značkou Rossbach nebo společnost F. H. Prager. „Velký zájem byl už před čtyřmi lety, když jsme začínali. Ale v posledních dvou letech jde o dramatický růst prodeje, letos obzvlášť,“ hodnotí tento byznys Ondřej Frunc, spoluvlastník firmy F. H. Prager.

Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...