Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Cigarety zdraží. Mohou za to obrázky na krabičkách i spotřební daň

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Kuřáci si častěji vybírají podle vyobrazení na krabičkách. l Vyšší náklady na jejich výrobu pocítí v ceně. Dejte mi ty s tím fešákem. Těmito slovy si nedávno vybírala jistá dáma cigarety v trafice na pražském Andělu. Teď v prosinci vypršela lhůta pro doprodej krabiček bez obrazových varování a legálně se smějí prodávat už jen ty s odpudivým motivem. Jak zjistily LN, povinné zavedení nového designu kuřákům zřejmě v příštím roce o něco prodraží nákup.

První krabičky cigaret v designu podle evropské tabákové směrnice foto: Lidovky.cz

Výroba takových krabiček totiž stojí výrazně více než v předchozím případě. A někteří výrobci to téměř jistě v příštím roce promítnou do výsledné ceny. „Náklady na splnění všech podmínek tabákové směrnice rozhodně nebyly nízké,“ potvrzuje jednatel společnosti Imperial Tobacco ČR Kamil Provazník.

Schváleno: úplný zákaz kouření začne platit od konce května

Se zvýšením ceny nových krabiček řádově o haléře až desetníky lze reálně počítat současně se zdražením, které po Novém roce – jako v poslední době už každoročně – způsobí vyšší spotřební daň. Ta tentokrát prodraží balení s 20 cigaretami přibližně o dvě koruny, méně než letos v lednu.

Odpudivé obrázky mají odradit kuřáky a snížit spotřebu cigaret. Což se zatím od začátku září, kdy se na krabičkách objevila první vyobrazení dehtem a nikotinem poničených tkání, nepotvrdilo. Přesnější srovnání ale bude k dispozici až v číslech za prosinec.

Já, robot v Amazonu

Už nyní nicméně obrázky mění přístup kuřáků. Častěji si vybírají spíš podle grafického motivu – jako v případě „fešáka“, tedy snímku muže postiženého mrtvicí, který zřejmě nepůsobí tak odpudivě jako ostatní fotografie – než podle značky, jejíž logo zabírá jen spodní část obalu a v trafikách často není ani vidět.

Že je ‚vodnice‘ méně škodlivá, je lež. Jedna je jako sto cigaret, říká onkolog Vyzula

Zmíněný „fešák“ je jedním z dvaačtyřiceti evropskou směrnicí vydaných vzorů, které tabákové firmy povinně tisknou na ploše 65 procent krabičky spolu s textovým varováním a odkazem na odvykací internetové stránky.

Bez ohledu na oblíbenost či neoblíbenost jednotlivých snímků musí výrobce během roku vystřídat vždy třetinu z obrázkové databáze, tedy 14 fotografií. Spolu s tím ubylo na krabičkách i místo pro prezentaci značek.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!