Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Čína to přehnala se sdílením. Nechtěná kola končí vyhozená na ‘hřbitově’

Ekonomika

  6:26
PRAHA - Sdílení kol se v Číně stalo velkým hitem, který přitáhl miliardy od investorů. Pronajímatelé však již překonali možnosti cyklistů i kapacitu měst a přichází tak první problémy. Třetí největší firma v oboru Bluegogo zkrachovala a tisíce nechtěných kol končí na speciálním “hřbitově”.

Hromada sdílených kol Ofo a Mobike v čínském Pekingu. foto: Reuters

Britský list Guardian o víkendu přinesl fotografie takového pohřebiště ve městě Sia-men na východě Číny. Záběry ukazují hromadu kol o rozměrech fotbalového hřiště, která je tak vysoká, že další bicykly na ní musí přidávat jeřáb.

Podle záběrů jsou zde odložena kola tří největších firem zaměřených na sdílení kol - oranžový Mobike, žluté Ofo a modré Bluegogo. Snímky jsou symbolem problémů, do kterých se odvětví v Číně dostalo. Firmy doslova zaplavily města koly, kterých podle čínského ministerstva dopravy v zemi přes 30 společností rozmístilo zhruba 10 milionů.

26.listopadu 2017 v 19:56, příspěvek archivován: 27.listopadu 2017 v 15:35

There are no bubbles in China, only "Heaps" https://t.co/VqjE7FTC8F This is what happens when well-funded bike sharing startups go bust. https://t.co/j60pVrTBIr

Miliarda korun nestačila

Po rychlém růstu ale přichází první vystřízlivění - trojka trhu, zmíněné Bluegogo, vyhlásilo minulý týden bankrot a do podobných problémů se již dříve dostali i tři menší konkurenti.

Bluegogo letos do čínských ulic vyslalo asi 600 tisíc kol a získalo 20 milionů uživatelů. Ani miliony cyklistů ale firmě nepřinesly dostatek peněz a firma tak spálila celou investici ve výši 58 milionů dolarů (1,2 miliardy korun).

Čína spouští elektrickou nákladní loď. Bude vozit uhlí do elektrárny

Problémy společnosti však paradoxně odstartovala vlastní marketingová kampaň v létě, která podle otevřeného dopisu od šéfa společnosti Li Kanga zhatila velkou investici a případné převzetí firmy. Bluegogo v rámci své aplikace nahradila ikony některých kol tanky. Tato akce však běžela i na výročí Masakru na náměstí Nebeského klidu, což vyvolalo pobouření.

Kola v ulicích

Sdílení kol se v Číně ve velkém prosadilo hlavně letos. Do ulic firmy umisťují bicykly vybavené GPS a speciálním zámkem, který se odemyká pomocí mobilní aplikace. Kola tak nepotřebují žádný stojan ani je není nutné připoutat například ke sloupu, je tedy možné parkovat téměř všude. To ovšem vadí úřadům, jelikož kola zaparkovaná na chodníku často omezují chodce.

S přívalem kol bojuje i Šanghaj, v jejíchž ulicích se podle čínského webu China Daily nachází až 1,5 milionu sdílených kol. Pro srovnání: britský Guardian uvádí, že v Londýně, který má sice třikrát méně obyvatel, je sdílených kol jen zhruba 11 tisíc. Šanghaj nyní začala počet kol regulovat a podle China Daily jich i 150 tisíc zabavila.

Volkswagen investuje v Číně 10 miliard eur do aut s elektrickým pohonem

Neudržitelný počet kol tak pravděpodobně povede k dalším problémům firem, jejich spojování a vzniku dominantního hráče. Hlavní roli budou hrát Mobike a Ofo, které mají v zádech kolem dvou miliard dolarů od investorů, mezi kterými nechybí ani technologičtí giganti Alibaba a Tencent.

Osud “Uberu pro kola” tak podle listu Financial Times v mnohém připomíná konec originálu, který v Číně prodal svou pobočku lokálnímu rivalovi Didi Chuxing poté, co do boje o trh investoval zhruba miliardu dolarů.

Dvě největší čínské firmy s koly zároveň začaly řešit přeplněný domácí trh také expanzí do zahraničí. Ofo se svými žlutými bicykly zamířilo i do Prahy, kde jich rozmístilo 300 a časem jich plánuje mít ve městě tisíc. Zároveň vstupuje i do Milána, Moskvy či Rotterdamu.