Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Železniční kolos v Plzni? Prodej Škody Číňanům se zadrhl, jasno bude do půl roku

Ekonomika

  6:00
PLZEŇ - Osud největší české byznysové události poslední doby se rozetne letos na jaře. Prodej Škody Transportation – největšího výrobce kolejových vozidel ve střední Evropě – do čínských rukou se v uplynulých měsících zadrhl. Společnost CRRC se podle informací serveru Lidovky.cz rozhodla vyměnit poradce, kteří zkoumali ekonomickou kondici plzeňského holdingu.

Vlak InterPanter od Škody Transporation. foto: ČTK

Už loni v listopadu to přitom vypadalo, že je na spadnutí předběžná dohoda. Samotná China Railway Rolling Stock Corporation, jak zní plný název čínské společnosti, svůj zájem o českou strojírnu v té době dokonce přiznala v prohlášení pro hongkongskou burzu.

Obchod dává smysl oběma stranám. Pro CRRC by byla Škoda Transportation, výrobce vlaků, tramvají či metra, ideálním „beranidlem“ k proniknutí na evropský trh. Má cenné technologické know-how i potřebná povolení pro evropský trh. Česká firma by zase získala podporu silného kapitálu, díky němuž by mohla například posílit svůj výzkum a začít stíhat větší hráče, jako je třeba Alstom nebo Siemens.

Číňané chtějí české razítko na lokomotivy. Krouží kolem unikátního testovacího okruhu

Od listopadu panovalo kolem jednání obra CRRC, který zaměstnává zhruba 187 tisíc lidí, se Škodou velké ticho. Mimo jiné proto, že takzvaný proces due diligence, zkoumající hospodaření podniku před uskutečněním obchodu, se nevyvíjel podle představ čínské strany.

„Vyměnili poradce na due diligence. Nebyli spokojení s výstupem původní firmy,“ řekl pro Lidovky.cz zdroj dobře obeznámený s děním v plzeňské strojírně.

Tím se vývoj obchodu, který zahrnuje i všechny dceřiné firmy, zpozdil, přestože už loni byl na dohled podpis závazného memoranda. V něm by byla zakotvena smluvní pokuta ve výši několika procent z celkové hodnoty akvizice v případě, že by některá ze stran z obchodu vycouvala. Neshodami u Číňanů však podle zákulisních informací šance na uzavření obchodu neutrpěly a zůstávají mírně v jeho prospěch.

Lokomotiva Škoda 109 E2 pro slovenské dráhy
Tramvaj 27T technologicky vychází z tramvají ForCity, které jezdí v Praze.

„Říkají, že o něm chtějí rozhodnout do půl roku,“ dodal zdroj serveru Lidovky.cz. Je však možné, že obchod v hodnotě zhruba 50 miliard korun obě strany podepíšou už dřív. Spekuluje se, že ideální příležitostí pro slavnostní uzavření koupě bude návštěva českého prezidenta Miloše Zemana v Číně, která je předběžně v plánu na letošní květen.

Škoda Transportation aktuální situaci ve vyjednávání komentovat nechce. „K mediálním spekulacím ohledně prodeje naší firmy se nevyjadřujeme,“ reagovala mluvčí firmy Lubomíra Černá. Čínská strana na zaslané otázky neodpověděla.

Leo Express vybírá okruh, kde vyzkouší vlaky z Číny. Testy začnou příští rok

Případný prodej do rukou CRRC, největšího výrobce kolejových vozidel na světě, by dával smysl i z toho důvodu, že firmy dlouhodobě spolupracují na různých projektech. Jeden za všechny: Škoda pro tamní trh vyvinula tramvaj 27T, která vychází z jejího modelu ForCity. Soupravy od loňského března jezdí ve městě Čching-tao.

Pokud by se vyjednavačům podařilo obchod dotáhnout, může přijít na řadu další krok. CRRC se může podle dřívějších informací serveru Lidovky.cz začít ucházet o Výzkumný ústav železniční (VUZ).

Znamenal by pro ně přístup ke službám málo známé, ale nesmírně důležité společnosti, která provádí akreditované zkoušky železničních vozidel v laboratořích či na unikátním testovacím okruhu ve středočeské Velimi.

CRRC sice platí za největšího výrobce kolejových vozidel na světě, v Evropě však zatím příliš silnou pozici nemá. Dodala vlaky do Makedonie a příští rok by měly její soupravy jezdit i v Česku. Tři si loni koupila soukromá společnost Leo Express, která nyní vybírá zkušební okruh, kde je bude testovat.

NEVĚSTA Z PLZNĚ

  • Škoda Transportation platí v Česku i středoevropském regionu za největšího výrobce kolejových vozidel. Její hospodářská čísla jsou dlouhodobě velmi dobrá – v roce 2015 tato skupina utržila 18,3 miliardy korun, což bylo o jedenáct procent více než v předchozím roce. Čistý zisk měla 588 milionů.
  • Vyvezla 54 procent produkce. Nejvíce nyní vyrábí tramvají, největším odběratelem je Praha, Škoda je ale vyváží i do Turecka, Maďarska či na Slovensko.
  • Skupina ŠT má několik dceřiných firem: například Škodu Electric, Škodu Vagonka nebo Pars Novu.
  • S firmou jsou spojené také kontroverze. Například spor s Českými drahami týkající se zakázky na dvacet lokomotiv řady 380, v němž obě strany požadovaly vyplacení částky kolem miliardy korun. Na smíru se nedokázaly dohodnout, proto spor skončil u arbitrážního soudu, u nějž Škoda předloni v listopadu uspěla.
  • Za Škodou Transportation stojí čtyři klíčoví podílníci: Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla a Jiří Diviš.
  • Firmu získali před sedmi lety od společnosti Appian, která ji vlastnila od roku 2003 po převzetí od českého státu (poslední dva jmenovaní byli manažery Appianu).
  • Privatizace státního podniku a rozdělení velkého strojírenského holdingu budí dodnes řadu podezření.
  • Například to, zda noví vlastníci nezískali podnik od státu příliš levně. Případem se zabývala i policie, ale na jaře loňského roku ho údajně kvůli promlčení odložila.
Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!