15. března 2017 11:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Cudnost islámu učarovala firmám Nike i H&M. Hidžáby hýbou módním byznysem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Italský módní dům Dolce&Gabbana představil svou první kolekci určenou... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Italský módní dům Dolce&Gabbana představil svou první kolekci určenou... | foto: Instagram

PRAHA Jeden ze symbolů islámu je novým hitem ve spotřebitelském průmyslu. Oním symbolem je šátek, zmiňovaným průmyslem je móda. Mladé muslimky se objevují na přehlídkových molech a inspirují módní značky ke změně.

Generace M, tedy mladí muslimové, kteří vyrostli ve stínu teroristických útoků 11. září, jsou příležitostí pro módní byznys. Mluví se o nich jako o věřících, moderních a online zákaznících. Tuto generaci začaly před několika lety zásobovat malé start-upy, velké značky si jich však všimly až nedávno.

Patří mezi ně Nike, H&M i Dolce & Gabbana, kteří vytvořili kolekci abáj – oděvů zakrývajících nejen vlasy, ale i celé tělo - a typicky černé šaty potiskly kopretinami, citróny, ale navrhly i krajkově průhlednou či vyšívanou variantu.

Kampaň pro slavný italský módní dům nafotila muslimská modelka Mariah Idrissiová. Jednou z hvězd modelingu se stala i muslimka Halima Adenová, která se objevila na přehlídkách v rámci letošního týdnu módy v New Yorku a Milánu.

Pro muslimské milovnice módy, které se chtějí oblékat podle posledních trendů, tak vznikl moderní hidžáb. Jednotvárné černé šátky jsou nahrazovány barevnými a vyšívanými hidžáby, jež ladí s outfitem, který je podle módních časopisů právě in.

Kkrasobruslařka ze Spojených arabských emirátu Zahra Lárí.
Italský módní dům Dolce&Gabbana představil svou první kolekci určenou muslimským zákaznicím, která sestává ze série luxusních dlouhých rób sladěných s šátky, tak aby splňovaly islámská pravidla oblékání.

„Byli jsme tak pohlceni politizací a ochranou muslimské identity, že jsme naprosto opomněli nabízející se obchodní příležitost,“ řekla Financial Times Shelina Janmohamedová, spisovatelka a vice-presidentka Ogilvy Noor, která tak o módě pro muslimy mluví jako o skrytém potenciálu trhu.

A to především ve stínu burkin, které v minulém roce vytvořily vášnivou debatu, když se dlouhý plavecký úbor objevil na francouzských plážích. Velký potenciál má mezi muslimskými zákazníky vše od módy po jídlo nebo cestování.

Podle zprávy z agentury Reuters dosáhla v roce 2015 útrata muslimských zákazníků za oděvy 243 miliard dolarů, což v globálním trhu činí 11 procent. Do roku 2021 by útrata mohla činit až 368 miliard dolarů. Zpráva též informuje o útratě muslimských žen za „cudnou“ módu, která v roce 2015 činila 44 miliard dolarů.

Stylové šátky od prestižních módních značek však vzbuzují emoce na obou stranách. Instagramové účty s moderními muslimskými šátky jsou napadány hackery, kritika se však ozývá i z řad muslimské komunity, jež poukazuje na rozpor mezi módním oblečením a chápáním cudnosti.

  • 1Diskuse