Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Cukr se vrací na scénu. Cukrovary vytáhly do boje proti sladidlům

Ekonomika

  11:49
PRAHA - Česko se stalo středem kampaně, která má zvýšit poptávku po přírodním cukru. Billboardy rozmístěné v několika státech zaplatil rakouský vlastník Moravskoslezských cukrovarů.

Cukr versus umělé sladidlo foto: Reprofoto

Doby socialismu možná řadě lidí připomene reklamní kampaň, se kterou se nyní lze setkat v českých ulicích. Podobně jako tehdejší reklamy na vejce nebo sardinky totiž místo konkrétní značky propaguje celou komoditu - v tomto případě cukr.

Cukr versus sladidlo

Umělá sladidla jsou určena pro diabetiky. Výrobci je používají hlavně proto, že jsou levnější než cukr. A dávají jich často rovnou několik najednou - aby totiž jednotlivá umělá sladidla dokázala produkt dostatečně osladit, muselo by se jich přidat více, a poté mají nepříjemnou pachuť

"Cílem je podpořit konzumaci řepného cukru, který se v tomto regionu tradičně vyrábí, a přimět spotřebitele k zamyšlení o složení potravin. Primární cíl je podpořit konzumaci cukru jako sladidla," popisuje smysl kampaně Jiří Hollein, ředitel prodeje Moravskoslezských cukrovarů.

Právě tato společnost, respektive její rakouský vlastník potravinářský koncern Agrana má kampaň na svědomí. Kromě České republiky paralelně probíhá také v Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku a Rumunsku. Billboardy, které jsou k vidění od minulého měsíce, zobrazují například květiny nebo ženu opalující se na slunci a zdůrazňují nenahraditelnost přírodních produktů náhražkami.

Firma tak bojuje především proti umělým sladidlům, která jsou stále populárnější zejména kvůli nižší energetické hodnotě.

Cukr versus umělé sladidlo

"Je zde trend k snižování kalorií, ale zároveň se vrací i přírodní produkty. Naším cílem je tedy vytvořit určitou protiváhu. Jde o nezávislou kampaň propagující naši značku, ale také cukr samotný," uvedla Selma Illitzová, marketingová ředitelka mateřské společnosti Agrana.

Snaha odradit zákazníky od umělých sladidel, a tak současně tlačit i na výrobce potravin nachází podporu také u odborníků na výživu, kteří zbytečné používání umělých sladidel kritizují.

"Umělá sladidla jsou určena pro diabetiky. Výrobci je používají hlavně proto, že jsou levnější než cukr. A dávají jich často rovnou několik najednou - aby totiž jednotlivá umělá sladidla dokázala produkt dostatečně osladit, muselo by se jich přidat více, a poté mají nepříjemnou pachuť," konstatoval potravinářský technolog Vít Syrový.

Rozsáhlá kampaň Agrany zároveň dělá radost i jejím konkurentům na českém trhu, protože z propagace cukru mohou těžit i oni.

"Určitě vítáme každou podporu klasického přírodního cukru, tedy cukru vyráběného v našich podmínkách z cukrové řepy. Je dobré občas spotřebitelům připomenout, že cukr není nijak škodlivý, jak jsou v poslední době mylně informování z některých médií," uvedl Jakub Hradiský, vedoucí komunikace Cukrovarů a lihovarů TTD.

Podle Syrového je navíc užívání umělých sladidel nezdravé. "O mnohých sladidlech byly zveřejněny odborné studie, které dokazují, že poškozují zdraví. Například cyklamáty bývají spojovány s rakovinou močového měchýře. Cukr je lepší z toho důvodu, že jde o přirozenou a pro organismus zpracovatelnou látku. Naopak umělá sladidla i v malých množstvích zatěžují či poškozují organismus," upozornil.

Stav českého cukrovarnictví nicméně nejvíc ze všeho ovlivnila reforma evropského trhu s cukrem, která probíhala poslední tři roky. Evropská unie musela po prohraném sporu s dalšími státy zrušit cla a dotované ceny cukru a naopak zavedla přísné kvóty pro jednotlivé státy, aby zabránila přebytkům. To znamenalo konec tisíců výrobců a celá Evropská unie se, stejně jako Česká republika z tradičního exportéra cukru proměnila v trh závislý na dovozu této suroviny.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!