Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

CzechTrade zvýšil tržby

Ekonomika

  11:39
PRAHA - Pomoc státu při vstupu na zahraniční trhy využívá stále více českých firem. Zatímco za celý loňský rok měla státní agentura pro podporu obchodu CzechTrade 1200 klientů, letos by to mohl být dvojnásobek.

peníze foto: Hynek Glos, Lidové noviny

„Za první pololetí letošního roku využila našich služeb při svých exportních aktivitách téměř tisícovka českých firem,“ sdělil generální ředitel CzechTrade Ivan Jukl.

Agentura tak v prvním pololetí letošního roku dopomohla českým exportérům, především z řad malých a středních firem, k uzavření 168 úspěšných kontraktů v celkové hodnotě 1,8 miliardy korun, doplnil Jukl.

Rostoucí zájem o služby státní agentury pro podporu obchodu se podepsal i na tržbách, které šly výrazně nahoru. Za prvních šest měsíců letošního roku CzechTrade utržil za prodej asistenčních služeb svých zahraničních kanceláří devět milionů korun. Ve srovnání s prvním pololetím roku 2006 tak tržby agentury narostly o 125 procent. Za celý rok 2006 totiž dosáhly „jen“ 10,6 milionu korun.

Jukl připisuje vyšší výkonnost agentury především mnohem většímu důrazu na efektivitu. V perspektivních oblastech, jako je například Čína, kde kancelář CzechTrade patří k nejvytíženějším, totiž agentura posiluje o další pobočky.

Naopak tam, kde není kancelář efektivní, stát ji okamžitě uzavře. Naposledy se to stalo u pobočky v Rize. Efektivita se přitom měří podle toho, jaké procento času věnuje pracovník placené zakázce.

Podle Jukla by tržby za celý letošní rok mohly překonat hranici patnácti milionů korun a CzechTrade tak má našlápnuto k samofinancování. Dosud je totiž dotován z rozpočtu ministerstva průmyslu a obchodu, pod které agentura patří. Celkem má CzechTrade 32 kanceláří ve 29 zemích světa.

Náklady na provoz jedné pobočky se pohybují mezi třemi a půl až čtyřmi miliony korun ročně, když zaměstnávají v průměru dva lidi. Právě jedním z cílů agentury pro podporu obchodu je to, že by se ze svých tržeb mohla financovat sama a nemusela žádat o peníze z rozpočtu.

Agentura CzechTrade byla založena před deseti lety. Tuzemským firmám nabízí pomoc při vstupu na zahraniční trhy a asistuje při navazování kontaktů se zahraničními obchodními partnery.

Rovněž podnikům zprostředkovává databázi aktuálních obchodních příležitostí a databázi veřejných zakázek. Jde přitom o velmi cenné informace a firmy za ně neváhají zaplatit.

Další významnou službou státní agentury pro podporu obchodu CzechTrade je pomoc při vyhledávání nových zákazníků a také doplňkové marketingové služby v zahraničí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!