Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Dálnice do Polska do roku 2025? Doufám, že se nám to povede, říká ministr Ťok

Ekonomika

  15:57aktualizováno  16:59
DOBRUŠKA - Dálnice D11 z Hradce Králové na polské hranice by mohla být dokončena v roce 2025. Novinářům to v pondělí po setkání s polským ministrem infrastruktury a stavebnictví Andrzejem Adamczykem řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Poláci by měli stavbu rychlostní komunikace S3 na česko-polské hranice dokončit v roce 2023.

Dálnice D11. foto: ŘSD

„Tady nás opravdu polská strana předhonila, my jsme v minulých letech šetřili a neinvestovali a je to bohužel vidět. My bychom se chtěli, když všechno půjde úplně dobře, dostat na hranici s celou dálnicí v roce 2025 a doufám, že se nám to povede,“ řekl Ťok. Polský ministr Adamczyk v pondělí novinářům řekl, že na polské straně zbývá postavit více než 400 kilometrů silnice S3, nyní se pracuje zhruba na 200 kilometrech komunikace.

Budování pilíře pro most na dálnici D11 (ilustrační snímek z roku 2004).
Podle ministerstva dopravy začnou práce na časově nejnáročnějších částech...

Stavba dálnice D11 od Prahy skončila v roce 2006 těsně před Hradcem Králové. V roce 2014 stavbaři začali budovat zatím poslední tříkilometrový úsek z Osiček do Hradce, který má být dokončen letos v létě. „Zároveň v tomto roce zahájíme výstavbu dalších dvou úseků dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi a Smiřicemi a Jaroměří, minimálně tím, že zahájíme archeologický výzkum, ale jsem přesvědčen, že koncem roku budeme také schopni zahájit stavební práce,“ řekl Ťok.

Bitva o dálnici D11 končí, farmářka Havránková prodala poslední pozemky

Ministři se na svém pondělním jednání shodli, že dokončení dálnice D11 a silnice S3 na polské straně je klíčové pro bezproblémové silniční propojení obou zemí. Obě strany v pondělí podpisem společného prohlášení stvrdily snahu pokračovat při výstavbě obou klíčových silničních tahů.

Dalším tématem schůzky byla modernizace mezinárodního koridoru mezi Ostravou a Katovicemi. Zatímco na české straně byla modernizace trati ukončena již v roce 2004, navazující trať na polské straně, mezi Zebrzydowicemi a Katovicemi, patří podle ministerstva dopravy k úsekům s nejhoršími parametry v rámci baltsko-jadranského tranzitního železničního koridoru. Modernizace zmiňovaného úseku na polské straně je naplánovaná na léta 2018 až 2021.

Ministři v pondělí také mluvili o dálničních známkách v Německu. „Měly by být férové vůči všem uživatelům silnic, neměly by být postaveny pouze cizím řidičům,“ řekl Ťok. Ministr minulý týden uvedl, že česká strana zatím nemá konečnou podobu německého návrhu na zavedení poplatků pro osobní auta na německých dálnicích a vyjádří se k němu až po jeho prostudování. Plán na zavedení německého mýta pro osobní auta, který na konci loňského roku posvětila Evropská komise, počítá s tím, že německým motoristům se bude částka zaplacená na dálničních poplatcích kompenzovat formou daňové úlevy.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!