Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Dálnice se staví stejně pomalu jako za totality, za 20 let přibylo 560 km

Ekonomika

  11:23
PRAHA - Síť českých dálnic a rychlostních silnic se od konce roku 1989 rozrostla o 558 kilometrů na současných 1111 kilometrů. Podobnou rychlostí přibývaly kilometry i během více než dvacetileté výstavby za socialismu.
Dálnice (ilustrační foto)

Dálnice (ilustrační foto) foto: ČTK

Vyplývá to z údajů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které k rozvoji tuzemských dálnic po revoluci připravilo putovní výstavu fotografií.

Zatímco komunisté věnovali téměř veškeré finance a energii do propojení Prahy s Bratislavou, po revoluci a rozdělení Československa se pozornost soustředila na dobudování základní sítě z Prahy do velkých měst a na hranice. Nejdelší úsek, celkem 122 kilometrů, od té doby přibyl na tahu D5 z Prahy přes Plzeň do Německa; jde o vůbec první napojení českých dálnic na západoevropskou síť.

Nových 115 kilometrů přibylo na dálnici D1, která dnes vede do Kroměříže a ještě pod pracovním názvem D47 až do Ostravy. Dálnice se dočkal také Hradec Králové nebo severní Čechy v podobě D8.

Jak se budovaly dálnice

Roky
       2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Nové km
         7       22      4     28     19      16    79     46     46     57     58
Celkem km
       791   814   818   846   865   882    961 1007 1054 1111 1169

zdroj: ŘSD

"Kdo by ještě v roce 1989 věřil, že se s automobilem pohodlně dostane z hlavního města do Plzně za 40 minut, případně dále k hranicím s Německem za hodinu deset. Tehdy to byl spíše nereálný sen," uvedl šéf ŘSD Alfred Brunclík. Podobné sny se podle něj vyplnily i občanům Hradce Králové nebo Ostravy.

Boom po roce 2000
Téměř totožnou rychlost výstavby v předrevoluční době a nyní - první dálnice D1 se začala stavět v roce 1967 - zdůvodňuje jednodušším získáváním pozemků za socialismu. V 90. letech se navíc příliš dálnice nestavěly, boom nastal až začátkem tohoto století a především po přistoupení k Evropské unii.

Úseky dálnic a rychlostních silnic, které by podle plánu měly být uvedeny do provozu v letech 2008-2010.

ŘSD je často kritizováno, že staví údajně dráž než okolní země. Ředitelství to však odmítá. Podle údajů organizace stojí jeden kilometr dálnice v nížině mimo město 226 milionů korun, což je srovnatelné s Německem, méně než v Rakousku a na Slovensku a více než v Chorvatsku a Slovinsku.

Jako průměrná cena jednoho kilometru dálnice se uvádí zhruba 400 milionů korun. Při vynásobení počtem kilometrů lze dojít k číslu 223 miliard, které se počítáno v dnešních cenách do dálnic od revoluce investovaly.

Základní dálniční síť má čítat přes 2000 kilometrů, některá velká města tak na komfortní silniční spojení stále čekají. Stát navíc v poslední době snižuje svůj příspěvek na výstavbu, čímž se řada staveb zpomaluje.

Nejkřiklavějším případem jsou České Budějovice, jejichž občané si mohou o dokončení dálnice D3 nechat jen zdát.

Autoři: ,

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...