Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Dálnice z Brna do Vídně zatím nebude. Hrozí mezinárodní ostuda

Ekonomika

  21:27
BRNO - Ředitelství silnic a dálnic dostalo ránu. Nejvyšší správní soud po protestech ekoaktivistů a dvou radnic zrušil územní plán Břeclavska, podle kterého silničáři připravují stavbu dálnice R52 z Brna přes Mikulov do Vídně.
Dálniční křižovatka (ilustrační foto)

Dálniční křižovatka (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Silničáři teď nemají podle čeho stavět, zatímco Rakušané se svou dálnicí A5 míří k hranicím v Mikulově. S oficiálním vyjádřením zatím diplomaticky čekají, jak se Česká republika k situaci postaví a jak se s problémem vyrovná.

Na mezinárodní praní špinavého prádla může dojít brzy. "Dolnorakouský hejtman Erwin Pröll inicioval podpis mezinárodní deklarace o podpoře všech regionů na trase koridoru, jehož součástí dálnice Brno-Vídeň je. A to se má uskutečnit na začátku prosince," říká náměstkyně jihomoravského hejtmana Anna Procházková (ODS).

Právě Procházková je podle ekoaktivistů za situaci spoluzodpovědná. Při přípravě zrušeného územního plánu Břeclavska trasu přes Mikulov prosadila, ačkoli dobře věděla o jejich námitkách.

Příprava pokračovala i přes protesty
"Přestože byla vedení kraje známa kritika stavby rychlostní silnice R52 ze strany ombudsmana i Nejvyššího kontrolního úřadu, tvrdošíjně pokračovalo v její přípravě," uvedl Pavel Černý z Ekologického právního servisu, který zastupoval nespokojené obce Bavory a Dolní Dunajovice a tři jednotlivce.

Protestujícím vadí, že trasa má vést přes ekologicky cenné lokality krajiny pod Pálavou a protnout Novomlýnské nádrže. O tom, že je lepší vybudovat spojnici Brna a Vídně po dálnici D2, z níž by odbočila spojka na hranice u Břeclavi, přesvědčili také ombudsmana a kontrolory. A v podstatě i Mirka Topolánka, jehož vláda nechala nakonec připravovat podklady i k trase přes Břeclav. Tehdy použil výrok, že tím uspokojí obě skupiny.

Přes Mikulov ? Přes Břeclav ? Nebo obě ?

Dálniční spojení Brna a Vídně má několik podob v trase i ceně. Ta zatím není jasná, ale zřejmě přesáhne deset miliard korun.

Silničáři a kraj prosazují vybudování trasy Brno-Pohořelice-Ivaň-Mikulov-Schrick-Vídeň. Z Brna do Pohořelic už má silnice R52 podobu dálnice od roku 1996, dále pokračuje silnice 1. třídy. Vláda její proměnu v dálnici podpořila, protestující tvrdí, že je to drahé, neekologické a zavleče to další dopravu do Brna. Ani při stavbě se stát nevyhne budování obchvatu Břeclavi, který cenu zvyšuje.

Ekoaktivisté navrhují mírně levnější, ale delší trasu Brno-Břeclav-Schrick-Vídeň. Do Břeclavi by vedla po existující dálnici D2, město by minula po novém čtyřproudém obchvatu a umožnila cestu do Vídně také motoristům přijíždějícím po budované silnici R55 podél řeky Moravy. Vláda nakonec rozhodla, že nechá připravit i tuto trasu


Za Procházkovou ale stojí jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) a také všechny strany v krajském zastupitelstvu - kromě zelených všichni podporovali trasu přes Mikulov, která umožní nejen rychlé spojení metropolí, ale i rozvoj měst na trase. Hašek po rozhodnutí soudu o situaci hovořil s premiérem Janem Fischerem.

Problém se zrušeným územním plánem
S dalšími reakcemi politici i ekologové čekají na detailní zdůvodnění soudu. Pokud trasu chtějí schválit, musejí rychle přijmout dokument nazvaný Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Jenomže ten má chybičku: opírá se zčásti právě o soudem zrušený územní plán Břeclavska.

Soudci Nejvyššího správního soudu nenapadli trasu dálnice jako takové. Územní plán, který ji zahrnoval, zrušili podle mluvčího soudu Františka Emmerta proto, že ministerstvo životního prostředí mělo při posuzování vlivů stavby na okolí postupovat podle novějších předpisů. "I když se jednalo svojí povahou o procedurální vady, mohly mít podstatný vliv na výsledek posouzení," sdělil Emmert. V překladu to lze zjednodušit: krajští politici se vyhnuli vyhodnocení variant dálničního spojení Brna s Vídní různými trasami.

Na rakouské straně už dálnice roste, poslední úsek mají Rakušané začít stavět příští rok a na hranice ho dovést v roce 2013. Počítají s Mikulovem, jak se zaručila česká vláda. Aktivisté ale stále tvrdí, že je šance směr otočit k Břeclavi a tam trasu napojit na D2.

Silničáři nyní zkoumají, zda může příprava pokračovat s využitím územních plánů obcí na trase, které většinou s dálnicí počítají. Ovšem jen většinou, některé se brání; nařídit jim změnu může jen dokument schválený krajským zastupitelstvem. A ten nyní může vzniknout nejdříve za půl roku.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!