Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Dárek na webu letos koupí 8 lidí z 10. E-shopy už chystají výprodeje

Ekonomika

  17:16
PRAHA - Nákupní horečka je v plném proudu a tržby internetových obchodů letos zřejmě překonají všechny rekordy. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci Češi v tomto období na internetu utratí 21,5 miliardy korun. Tedy o 16 procent více než loni.
Vánoční dárek (ilustrační foto)

Vánoční dárek (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Tuzemské e-shopy se ale už připravují na další důležité období - povánoční výprodeje. Jejich obliba v posledních letech roste stejně významně. Letos by to podle očekávání obchodníků mělo být na tržbách znát v průměru o 20 procent.

„Zájem o povánoční výprodeje každým rokem o něco vzroste. Část zákazníků utrácí peníze, které dostali pod stromeček, část cíleně vyčkává s nákupy až po Vánocích,“ říká PR manažerka internetového obchodního domu Mall.cz Michala Gregorová.

„Růst tržeb v povánočním období je obdobný s tím, jak rostou tržby za celý rok,“ potvrzuje marketingový ředitel Parfums.cz Radek Ondrášík.

PSALI JSME:

O zájem zákazníků a další miliardy z jejich kapes chtějí internetoví obchodníci bojovat samozřejmě slevami. Ty budou vyšší i než slevy během nákupních svátků, jako byl například takzvaný Černý pátek.

Záležet bude ale hlavně na druhu zboží. Například v oblasti IT a elektroniky jsou marže obchodníků nízké, a je proto těžké jejich výprodejové akce srovnávat třeba s textilem.

Přestože velké výprodeje potvrdily všichni velcí weboví obchodníci, někteří jsou zatím ohledně svých plánů trochu tajemní. Hned po svátcích se tak internetoví uživatelé mohou těšit na velké množství reklamních bannerů, upozorňující na nejnovější slevové akce.

Slevy potrvají aspoň měsíc

„Stejně jako minulý rok se i letos mohou naši zákazníci těšit na velké povánoční výprodeje. O všech podrobnostech je budeme včas informovat,“ potvrdil třeba PR specialista CZC.cz Martin Rippl.

Podle toho, co e-shopy zatím prozradily, si zákazníci lačnící po výhodných nákupech přijdou na své. A nemusí se ani obávat, že jim během objíždění příbuzných z odlehlejších koutů republiky, kde není dobré pokrytí internetem, něco unikne. Slevy totiž potrvají minimálně měsíc.

„Počítáme s velkým povánočním výprodejem, který potrvá až do konce ledna a slevy dosáhnou 70 až 80 procent,“ říká Gregorová z Mall.cz.¨

„Plánujeme povánoční slevy ve dvou vlnách. Jedna půjde už od 26. prosince, kam bude zařazena menší část vybraného zboží, a druhá vlna proběhne na začátku ledna. Ta se bude týkat zbylé části vybraného sortimentu napříč nabídkou celé naší sítě,“ uvedl tiskový mluvčí Euronics Bohuslav Komín.

Hlavní kritérium: cena

V absolutním vyjádření se povánoční výprodeje s obdobím horečného nakupování vánočních dárků srovnávat nedají. A to už z toho důvodu, že ve výprodejích se často objevuje jen omezená část sortimentu.

„V tomto období každoročně plánujeme celou řadu akcí. Jejich struktura ale závisí na skladových zásobách, protože výprodeje jsou vždy o tom, co ve skladech zbude,“ vysvětluje mluvčí tuzemské e-shopové jedničky Alza.cz Šárka Jakoubková.

Velkou část zákazníků však neodradí ani to, že by jejich vytoužené zboží třeba nemuselo být po svátcích k dostání v preferované barvě. Jak vyplynulo z nedávného průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), hlavním kritériem zůstává cena. Tvrdí to skoro třetina nakupujících.

„Specifikem u e-shopů je, že se mohou zákazníci dostat i k velmi zajímavému zboží, které se k obchodníkům vrátí jako nevhodný dárek,“ uvádí výkonný ředitel asociace Jan Vetyška s tím, že je to tak trochu loterie.

V součtu za celý rok by měl objem české e-commerce opět o něco vzrůst. APEK očekává navýšení celkových tržeb o 15 procent. A to i přes to, že závěr loňského roku byl nákupní apetit Čechů značně podpořen intervencemi České národní banky.

Zatímco v kamenných obchodech zákazníků příliš nepřibývá, internetové nákupní košíky se plní stále více. Ukazuje to i tradiční průzkum APEK, podle kterého loni nakoupily vánoční dárek na internetu tři čtvrtiny lidí.

Letos to je už 80 procent. Podle Vetyšky za to mohou nejen nižší ceny, ale také stále se zvyšující úroveň služeb. Dále uživatelé zmiňují úsporu času, nákup bez front a širokou nabídku zboží.

 

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!