Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Data za čtvrt milionu? Operátoři berou lidi na hůl, říká expert

USA

  6:15
PRAHA - Mobilní surfování v zahraničí by si měli lidé velmi pečlivě promyslet. Pokud spontánně spustí v Tunisku internet a zaktualizují si třeba mapu, může je tento krok vyjít na desítky tisíc korun. Roamingové ceny za data u českých operátorů jsou v porovnání s voláním extrémně vysoké.
Mobilní telefon. Ilustrační foto.

Mobilní telefon. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Zhruba před půl rokem upozornil investor a zakladatel Atlasu Michal Bláha na to, že mu roamingová kalkulačka Vodafonu ukázala výpočet, který ho poslal do kolen. Za 1 GB dat v USA by u tohoto operátora zaplatil 257 tisíc korun, píše na svém webu.

Vzhledem k tomu, že v Česku trojice operátorů ceny za mobilní připojení tlačí co nejníže, jde o překvapivé zjištění. Šok může potkat zejména cestovatele, kteří míří mimo EU. Přitom právě Spojené státy a Tunisko nepatří mezi zvlášť exotické destinace.

ČTĚTE TAKÉ:

Vyznat se v cenové politice datového roamingu (a její logice) není snadné. Jedna věc ale platí u všech tří operítorů: když si člověk před cestou do ciziny koupí zvýhodněný datový balíček, cena za 1MB je třeba i desetinová v porovnání se standardní roamingovou nabídkou.

Příklad: T-Mobile nabízí 1 MB v Tunisku za 360 korun. Pokud si ale zákazník zaplatí balíček obsahující 100 MB, zaplatí za 1 MB pouhých 27,50. U ostatních operátorů je cenová politika velmi podobná (viz box). Jak jí rozumět?

DATA V CIZINĚ

ceny jsou udávané za 1MB

TUNISKO (standardní/zvýhodněná cena)

Vodafone: 252 Kč/6,8 Kč 

T-Mobile: 360 Kč/27,50 Kč

O2: 30 Kč/0,4 Kč

USA (standardní/zvýhodněná cena)

Vodafone 252 Kč/6,8 Kč 

T-Mobile: 75 Kč/8,50 Kč

O2: 30 Kč/0,4 Kč

ITÁLIE (standardní/zvýhodněná cena)

Vodafone: 6,30 Kč/5,40 Kč

T-Mobile: 6,60Kč/1,90 Kč

O2: 0,7 Kč/0,2 Kč

Firmy na jednu stranu tvrdí, že se musí přizpůsobovat podmínkám místních poskytovatelů a jejich cenám. Zároveň jsou ale schopné poplatky extrémně srazit.

„Balíčky a jejich ceny jsou počítány z poměru objemu volání do jednotlivých destinací a průměru za náklady (mezinárodní propojovací poplatky), tudíž lze mít cenu nižší. Například – největší objem volání bude generován do zemí, kde nejsou poplatky za propojení tak vysoké, jako u zemí, kam se příliš nevolá,“ pokusila se rozdíl vysvětlit Adéla Konopková z tiskového oddělení Vodafonu.

T-Mobile a O2 zase odkazují na to, že se s pomocí balíčků snaží zákazníky naučit využívat výhody tohoto způsobu účtování.

„Výši marží neuvádíme. U roamingu je ale nižší, než například u piva v restauracích. Jedná se o standardní cenovou politiku firmy. Není za tím nic jiného. Jednotka nápoje v menším balení je také dražší, než u velké lahve, nebo dokonce při nákupu balíku nápojů,“ vysvětluje Martin Žabka z O2.

Vysvětluje, že v některých zemích tamní operátoři nezlevňují – což je údajně případ Tuniska – a někdy dokonce cenu za data tlačí vzhůru, tvrdí mluvčí O2.

Tento operátor nabízí datové služby ze zahraničí ze všech operátorů, v rámci srovnání serveru Lidovky.cz, nejlevněji. Zároveň je ale u něj rozdíl 1MB v balíčku versus 1MB za standardní cenu nejvýraznější – zvýhodněná nabídka je v případě USA a Tuniska bezmála jen setinou standardu.

Expert: berou zákazníka na hůl

Oslovení experti připouští, že nakupovat data za velkoobchodní ceny mimo Evropskou unii nemusí být pro české operátory levnou záležitostí. I tam ale začala regulace cen mobilního internetu později než u poplatků za volání a textové zprávy.

Chcete ušetřit za volání a data?

Porovnáme vám aktuální veřejné i prémiové nabídky mobilních operátorů. Změnu za vás vyřídíme zdarma, bez papírování a rychle.

Porovnat Ve spolupráci s finance.iDNES.cz

„Nejvíce bych to přisuzoval tomu, že mobilní data v roamingu jsou ‚službou pro bohaté‘, pro firemní klientelu, která je nutně potřebuje, a na cenu tolik nehledí. Naproti tomu ostatní uživatelé raději volí nějakou alternativu, jako je wi-fi či místní SIM karta,“ popisuje konzultant v oblasti telekomunikací Jiří Peterka.

Pro lepší představu: pokud si člověk v USA pořídí předplacenou SIM kartu určenou na data, zaplatí mezi pěti až dvaceti dolary za 1GB přenesených dat. Ceny se však pochopitelně mění podle poskytovatele či aktuální nabídky.

Jiří Peterka si zároveň si nemyslí, že by operátoři museli výhodnější nabídkou v rámci balíčků nějak dotovat z vlastní kapsy.

„Pokud můžou klientovi nabízet výrazně nižší ceny v rámci zvýhodněných balíčků, znamená to, že jejich náklady jsou relativně nízké – a tudíž u standardních (nezvýhodněných) nabídek svého zákazníka pořádně ‚berou na hůl‘,” předpokládá Peterka.

Podobně vysvětluje nezvykle vysokou slevu analytik J&T Banky Milan Vaníček - tedy firemní politikou marží.

„Navíc na přenos dat museli operátoři poměrně nedávno nově investovat (relativně k běžnému hlasovému přenosu) do rozvoje technologie, a tak se snaží o co nejrychlejší návratnost této investice,“ dodává Vaníček.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!