Mezi nejstarší vozidla sobotní jízdy patřil americký Hupmobile z Detroitu vyrobený v roce 1911. Jeho majitel, Plzeňan Jan Treml, jej koupil teprve před čtyřmi lety, vůz v nepojízdném stavu dva roky opravoval, řekl.
"Má obsah 2800, elektromagnetické zapalování, acetylenové osvětlení. Na stupačce je vyvíječ acetylenu, který se vedením dostával do světel. Tenhle automobil nemá spojku, jak ji všichni známe, ale bronzová kola, která na sebe dosedají, tlačená pérem," uvedl Treml, jenž má ve sbírce historických vozidel víc, mimo jiné i unikátní dvousedadlový Opel P4 z roku 1928.
Šikovné ručky oživily veterána
Při jízdě vpřed může řidič amerického veterána využít dvě rychlosti, vzad jednu. Ze sbírky z Ameriky se vozidlo dostalo nejprve do Holandska. "To auto ale nejezdilo, majitel v Holandsku nebyl schopný ho rozpohybovat. Tak ho nabídl prodejci automobilů, který to pověsil na internet, tam jsem ho před čtyřmi lety koupil," uvedl Treml. Na zprovoznění automobilu pracoval dva roky, dělal spojku, karburátor, předělával střechu.
Podle pořadatelů se závod před 100 lety jel v den takzvaného sarajevského atentátu. Z prvního závodu se podle pořadatelů dochovalo i několik unikátních fotografií a záběrů. Poté se na událost i vzhledem k válce na několik let zapomnělo. Místní autoklub, založený v roce 1907 jako druhý nejstarší v zemi po pražském, závody obnovil v letech 1923 a 1924.
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |