Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Developer přechází do protiútoku: nádraží není památka, chceme bourat

Ekonomika

  11:16
PRAHA - Developerská společnost Sekyra Group zahájila protiútok vůči lidem a sdružením, kterým se nelíbí plánovaná forma nové výstavby na území Nákladového nádraží Žižkov. Firma dnes totiž na tiskové konferenci představila několik odborných posudků, které nesouhlasí s případnou památkovou ochranou funkcionalistické budovy nádraží.

Nehoda na nákladovém nádraží Žižkov foto: ČTK

Proti bourání je místní občanské sdružení nazvané "Tady není developerovo". Na pozemcích současného nádraží mají vzniknout byty asi pro 15.000 lidí. Developeři chtějí ale stavět také kancelářské budovy nebo obchodní plochy.

Čtěte více:

V areálu chtějí stavět i společnosti Sudop Group a Discovery Group. V projektových firmách, které projekty na místě stávajícího nádraží připravují, mají majetkovou účast také České dráhy.

Vizualizace připravované čtvrti Žižkov City

Budova nádraží stojí v cestě takzvané Jarovské spojce. Ta má areál napojit na stávají dopravní tepny. Developerský plán počítá se zbouráním funkcionalistické stavby. "Odstranění budovy není primární zájem developera, ale jde o veřejný zájem na vybudování této komunikace," řekl dnes novinářům Luděk Sekyra, hlavní akcionář Sekyra Group.

Ministerstvo kultury aktuálně řeší, jestli stavbu prohlásí za kulturní památku. Úřad část nádraží kulturní památkou vyhlásil už v prosinci, ale majitel pozemku, kterým jsou České dráhy, se proti rozhodnutí odvolal. O to naopak usilují lidé ze sdružení Tady není developerovo. Na podporu svého požadavku začali sbírat dokonce popisy pod internetovou petici.Nákladové nádraží Žižkov

S tím, aby se funkcionalistická budova nádraží stala kulturní památkou, nesouhlasí nejen České dráhy a developer, ale i magistrátní odbor památkové péče ani radnice Prahy 3. Podle občanského sdružení ale není potřeba hlavní budovu bourat, je možné ji do nového projektu zapojit. Podle architekta Zdeňka Lukeše, který sdružení podporuje, může Olšanská ulice budovu nádraží podjíždět pod zemí nebo objet kolem.

Tato budova nemá obdoby, má obrovské možnosti využití," uvedl nedávno Lukeš. Podle něj by v ní mohly být například depozitáře.

Autoři: ,