Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Diskonty už prodávají i zájezdy

Ekonomika

  8:11
PRAHA - Během několika let by si Češi kromě chleba a mléka mohli v supermarketu koupit také dovolenou. Letecké zájezdy k moři se stávají zbožím, které se dnes dá běžně koupit například v německých nebo francouzských diskontních prodejnách.

Zájezdy se už nebudou prodávat jen v cestovních kancelářích. foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Za velmi příznivé ceny lze v supermarketech sehnat především zájezdy, kde je odlet plánován v horizontu několika málo dní, nebo dokonce hodin. Diskonty jsou ideálním místem, kde lze za poměrně krátkou dobu oslovit velké množství potenciálních zákazníků.

„Takhle agresivní marketing u nás zatím není, ale očekával bych to během dvou až tří let,“ uvedl analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek ze společnosti MaG Consulting.

Firmy se tak často snaží na poslední chvíli zbavit zájezdů, které se jim nepodařilo prodat běžným způsobem. „Přepravní kapacita je poměrně drahá a cestovní kanceláře se tak snaží letadla za každou cenu naplnit,“ řekl Beránek. Nabídka v cestovním ruchu obecně přesahuje poptávku a ztráta přitom může být i několik tisíc na každé neobsazené sedadlo.

Tuzemské cestovní kanceláře nicméně o něčem podobném podle svých slov zatím neuvažují. „Český zákazník je, co se týče nákupu a výběru zájezdu, velmi konzervativní. Ten odhad dvou či tří let považuji za velice optimistický,“ uvedl mluvčí společnosti Fischer Dan Plovajko.

Češi si podle něj zatím nezvykli ani na internetový prodej, který představuje jen zlomek objednávek oproti západním zemím.

Určitá proměna je ale přesto patrná už nyní. Cestovní kanceláře se ve velkém stěhují do velkých obchodních center ve snaze aktivně oslovit co nejvíce potenciálních zákazníků. „Všechny nové pobočky otevíráme v obchodních centrech. Reagujeme tím na změny v chování zákazníků a výběr míst, která k nákupům vyhledávají,“ potvrdil Plovajko.

Podle Sdružení na ochranu spotřebitele je takový prodej v zásadě v souladu se zákonem. „Pokud je to zákazník ochoten akceptovat, nevidím v tom problém,“ řekla za sdružení Ivana Picková. Upozornila ale na to, že taková smlouva je uzavřena mimo prostory zákonem určené k podnikání, a zákazník tak má právo zájezd bez udání důvodu do dvou týdnů vrátit.

V Německu zájezdy nabízejí například řetězce jako Lidl nebo Aldi. V jejich nabídce jsou kromě časově náročných last minute i běžné zájezdy za diskontní ceny. Například devítidenní červnový pobyt v Dominikánské republice se stravováním all-inclusive se zde dá pořídit v přepočtu již za necelých 20 tisíc korun. Ceny jsou přitom mnohdy poloviční v porovnání s nabídkou konkurence. K dostání je ovšem většinou jen několik málo vybraných zájezdů.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!